Svenska med språkvetenskaplig inriktning A

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-12815
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Varför ser dialekterna annorlunda ut i dag än för hundra år sedan? Vad skiljer ungas språk från gamlas? Hur arbetar en språkvårdare? Hur beter sig svenska verb? Om du är nyfiken på hur det svenska språket kan beskrivas med olika språkvetenskapliga ansatser är Svenska med språkvetenskaplig inriktning kursen för dig. Här tränar du dig i att tänka analytiskt på svenska språket ur olika perspektiv. Vi varvar föreläsningar med praktiskt arbete och analyserar autentiska texter och språksituationer.

Om utbildningen

Svenska med språkvetenskaplig inriktning A vänder sig till dig som är intresserad av mönster i språket, hur vi bär oss åt för att kommunicera med varandra och varför vissa texter är begripligare än andra. Du får med hjälp av språkvetenskaplig teori lära dig analysera både talat och skrivet språk samt utvecklar din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i ett vetenskapligt sammanhang. Stor vikt läggs vid att förklara språkets sociala betydelse och varför kunskap om språkets struktur är viktig. Vi arbetar med autentiska texter och samtal för att observera och analysera språket och språksituationen i dagens samhälle. Svenska med språkvetenskaplig inriktning A vänder sig till dig som siktar på att ha, eller redan har, det talade eller skrivna ordet som ditt viktigaste arbetsredskap. Till denna kategori räknas exempelvis journalister, informatörer, kreatörer, redaktörer, tolkar och översättare. Även du som siktar på anställning inom administration och organisationsväsende kan med fördel bygga ut din grundexamen med svenska.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Efter studierna

Kursen gör dig behörig till vidare studier i ämnet, Svenska med språkvetenskaplig inriktning B och Svenska med språkvetenskaplig inriktning C. I kombination med ett godkänt antagningsprov ger kursen möjlighet att börja studera på Språkkonsultprogrammets andra termin.

Du kan också läsa vidare och bli lärare i svenska. För att bli det måste du antingen läsa Ämneslärarprogrammet eller läsa fristående kurser och därefter kompletterande pedagogisk utbildning (KPU).

För årskurs 7-9 behöver du 90 hp inom ämnet. Antingen fördelat på 60 hp inom svenska språket och 30 hp inom litteraturvetenskap, eller fördelat på 30 hp inom svenska språket och 60 hp inom litteraturvetenskap.

För gymnasieskolan behöver du 120 hp inom ämnet, varav 60 hp inom litteraturvetenskap och 60 hp inom svenska språket.