Franska: Sociala medier i den fransktalande världen
Kort om kursen
Kursen behandlar språkliga, sociala och tekniska aspekter av kommunikationen på franskspråkiga sociala medier. Här introduceras begrepp och teorier inom diskursanalys och kommunikationsvetenskap som är användbara i analyser av sociala medier från den fransktalande världen.
Om utbildningen
I denna kurs introduceras begrepp och teorier inom diskursanalys och kommunikationsvetenskap som är användbara i analyser av sociala medier från den fransktalande världen. Språkliga, sociala och tekniska aspekter av kommunikationen på franskspråkiga sociala medier behandlas i kursen. Hur franska språket används i detta sammanhang blir belyst och diskursiva praktiker i olika medietyper såsom bloggar, mikrobloggar, forumdiskussioner och kommentarsfält behandlas. Frågor som också tas upp är vad som skiljer traditionella och sociala medier åt och vad det digitala sammanhanget (plattformarnas egenskaper, gränssnittens utformning, möjligheterna till hyperlänkning, etc.) innebär för språkanvändning och kommunikation på sociala medier. De sociala mediernas betydelse för människors identitetskonstruktion, liksom deras roll som arena för diskussioner och debatter i den fransktalande världen, studeras också.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänd Fördjupningskurs i franska 30 högskolepoäng (FR1302 och FR1303), eller motsvarande.
Urval
Högskolepoäng, max 285 hp.
Rekommenderad studiegång
På vår ämnessida för franska hittar du bland annat information om i vilken ordning man läser kurserna och hur du kan kombinera kurserna till en examen.
Efter studierna
Vad händer sedan - plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet?
Så är det att plugga
Lokaler
Vi finns på Humanisten, Renströmsgatan 6