Bild
Elever med simulatorer
Länkstig

Simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning (YRKSIM)

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2026
Projektägare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Finansiär
Skolforskningsinstitutet

Kort beskrivning

I forskningsprojektet "Simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning. Digitaliseringens möjligheter för elevers lärande och utveckling av yrkeskunskaper" (YRKSIM) studeras hur gymnasial yrkesutbildning kan förbereda för ett framtida yrke präglat av intensiv teknikutveckling, krav på hållbarhet och innovation. Med lärmiljöer avses simulerade och autentiska miljöer i skola och på arbetsplats. Projektet genomförs i naturbruksprogrammet där den simulerade lärmiljön består av digitala körsimulatorer.

Om projektet

Trots att mer än 20 år har passerat sedan den första IT-satsningen i svensk skola, ses digitala verktyg än idag som en “lösning” på problem, från effektivisering av undervisning, till ökad anpassning samt som verktyg för dokumentation. Digital teknik och skolans digitalisering fortsätter att retoriskt presenteras i dikotomiska och onyanserade termer – exempelvis beskrivs digitala redskap antingen som ett stöd i undervisningen eller så är de ett problem som ska läggas undan eller förbjudas.

Ibland kan digitalisering vara ett resultat av skolledningens vision och samarbete med privata och vinstdrivande ed-tech företag som numera utgör och leder en övervägande del av pedagogiska satsningar i skolan i samband med implementering av digital teknik i undervisning.

Simulatorer medför möjligheter och utmaningar

Skapandet av en simulatormiljö för att låta eleverna träna i körsimulatorer är en satsning som har gjorts i projektets medverkande skolor, och som har inneburit processer av anpassningar och översättningar av tidigare pedagogiska praktiker. I våra studier har vi konstaterat att lärares arbete och kompetens har stor betydelse för en sådan förändring, som inte bara innebär möjligheter utan också en del utmaningar för elevers lärande.

Tekniken i sig är inte tillräcklig. Hur kan till exempel interaktion mellan elev och yrkeslärare bidra till elevens förståelse för sammanhang, risker och val?

Digitala körsimulatorer bidrar med körträning i en säker miljö där elever självständigt eller i grupp kan öva på valda moment. Simulatorstödd undervisning kan fungera som introduktion till övning i autentisk miljö, eller bearbetning efter övning i autentisk miljö. Undervisning med körsimulatorer motiveras även av skäl som säkerhet, miljö och ekonomi. Simulering som undervisningsform räcker dock inte för att garantera en förbättrad lärmiljö.

Tekniken i sig är inte tillräcklig. Hur kan till exempel interaktion mellan elev och yrkeslärare bidra till elevens förståelse för sammanhang, risker och val? Hur kan undervisning i en autentisk lärmiljö realisera, komplettera och fördjupa yrkeskunskap erhållen via simulatorer? Hur kan en kombination av simulerad och autentisk lärmiljö relateras till yrkeskunskap?

YRKSIM syftar till att belysa dessa frågor och spänningar som vi menar behöver undersökas från ett perspektiv som problematiserar antagandet att digital teknik möjliggör mer anpassade och flexibla undervisningsformer per se, utan att närmare granska relationen mellan ämnesinnehåll, användare (både lärare och elev) och digital teknik, samt hur den senare påverkar en social praktik.

Praktiknära forskning

Arbetet i projektet är praktiknära och går ut på att kartlägga, pröva och utveckla undervisningsformer inom yrkesutbildning som är gynnsamma för att främja elevernas yrkeskompetens, anställningsbarhet, men också framtidsorienterad kunskap i en yrkesbransch som präglas av krav på hållbarhet, innovation och intensiv teknikutveckling. Projektet genomförs i yrkesutbildningens olika lärmiljöer (i skola och på arbetsplats), och då specifikt i samband med undervisning om körning och användning av olika typer av maskiner och fordon (digital simulator, autentiska fordon och maskiner i skolan och på arbetsplatsen).

Parallellt med projektet och på grund av dess praktiknära karaktär synliggörs också former för hur ett systematiskt utvecklingsarbete kan skapa förutsättningar för elevers utveckling av yrkeskunskap i ett kortsiktigt och långsiktigt perspektiv.

Referenser

Medverkande

Projektledare 
Susanne Gustavsson

Forskare 
Giulia Messina Dahlberg

Skolor 
Naturbruksskolan Svenljunga, Naturbruksskolan Sötåsen, Naturbruksskolan Uddetorp, Västra Götalandsregionen 

Lärare med finansierad tid 
Malin Bergsten, Lillevi Svensson, Gunnar Laurell