Bild
SSIS-logga
Länkstig

Skolsegregationen i Sverige: utmaningar, möjligheter och intervention

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Webbplats
Nyheter
Projektets storlek
27,9 miljoner
Projekttid
2025 - 2032
Projektägare
Göteborgs universitet

Kort beskrivning

Kajsa Yang Hansen, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, har beviljats närmare 28 miljoner kronor från Riksbankens jubileumsfond för att studera skolsegregation. Projektet ska undersöka hur segregationen påverkar elever genom hela utbildningssystemet – från förskola till arbetsmarknad.

Intervju med Skolporten

I det senaste numret av Skolportens tidning med temat Segregation har två av våra kollegor från Göteborgs universitet - Kajsa Yang Hansen och Nils Hammarén, intervjuats. 

Intervjun som ingår i den femte upplagan för 2025 belyser ökningen av skolsegregationen sedan 1998, och identifierar bostadsområdet och föräldrarnas utbildningsnivå som två av de mest bidragande faktorerna. 

Fantastiska nyheter!

Vetenskapsrådet har beviljat finansieringen av den fem-åriga forskarskolan STEPS – Strengthen Teacher Education for Equitable Practices in Swedish Schools.

Det blir ett tvärdisciplinärt samarbete mellan FUR på Göteborgs universitet, BUS på Uppsala universitet och Institutionen för Specialpedagogik på Stockholm universitet. STEPS ingår i SSIS forskningsprojekt och möjliggör en unik nationell forskargrupp med fokus på långsiktiga utvecklingar inom utbildning, jämlikhetsåtgärder i skolan, och lärarutbildning. Nio doktorandpositioner kommer snart att utlysas.

Nu har vi haft höstens första projektmöte där alla i projektgruppen samlades för att diskutera projektets kommande studier och aktiviteter under två dagar. Dag 1 diskuterade vi olika typer av bostadsområden och val av för-, grund- och gymnasieskolor inför våra kommande datainsamlingar som planeras att startas upp nästa år. Vi hade även möjligheten att få lyssna på professor Phillip Roberts (University of Canberra ), där han berättade australiensisk segregation i sin presentation:” Scales of Segregation Inequities in curriculum access and school funding in Australia”. 

Dag 2 fick vi möjligheten att diskutera Göteborgs stads arbete kring segregation tillsammans med Stina Hansson (planeringsledare) och Robin Nordlund (analytiker) från Stadsledningskontoret. Det var mycket intressant och lärorikt att höra om olika åtgärder och initiativ som genomförs av olika aktörer samt ta del av deras analyser av bostadssegregation inom olika delar av Göteborg. Det här kunskapsutbytet ger oss goda möjligheter att designa våra kommande studier med en tydlig förankring i praktiken. Som tidigare rapporter kring utvecklingen av Göteborgs ojämlikhet visar finns det tydliga skillnader i livsvillkor och hälsa beroende på var man bor i staden och en viktig del av projektets framtida arbete är att studera de långsiktiga effekterna av att växa upp i olika typer av segregerade kontexter.

Aktuellt

Nu har vi haft vår kick-off under två halvdagar! SSIS forskare samlades på Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik på Göteborgs universitet. Utöver projektets medlemmar deltog våra stakeholders under dag ett, där vi fokuserade kick-offen på att diskutera projektets olika forskningspaket (workpackages) och de eventuella hinder som vi behöver förhålla oss till framöver.

Under förmiddagen dag två diskuterades de databaser som kan vara aktuella för projektet och hanteringen av vår synlighet i digitala kanaler. Kick-offen resulterade i tydliga åtgärder för att gå vidare med vårt arbete för att kartlägga och intervenera skolsegregationen i Sverige.

Projektets bakgrund

Utbildning är en central del av det svenska välfärdsystemet och när det kommer till barn och ungas livsmöjligheter spelar skolan en avgörande roll. Att elever från olika bakgrunder träffas i skolor är en viktig förutsättning för skolans kompensatoriska uppdrag men även för att främja en kollektiv utveckling av tolerans och tillit.

Svenska skolor har dock under de senaste 20 åren blivit mer segregerade. Den utvecklingen har bidragit till skillnader i undervisningskvalitet, resursfördelning mellan kommunala och friskolor, men också att skolors sammansättning har fått en större betydelse för elevers betyg.

Den tvärvetenskapliga forskargruppen SSIS syftar till att undersöka och motverka skolsegregation i övergångarna mellan alla stadier av det svenska utbildningssystemet - från förskolan och enda upp till arbetsmarknaden.

Nio forskare från utbildningsvetenskap, sociologi, barn- och ungdomsvetenskap och kulturgeografi kommer studera skol-och bostadssegregation inom fyra underbeforskade områden utifrån mixad metod. Register- och intervjudata kommer att integreras i analyserna.

Projektets planerade kunskapsbidrag kring hur skolsegrationen påverkar barn och ungdomar långsiktigt upp i vuxen ålder är en viktig förutsättning för att kunna formulera förebyggande rekommendationer om hur skolsegregationen kan motverkas och vilka framtida vägar samhället kan ta för att säkerställa en god och social hållbar utbildning för barn och unga.

Expert- och rådgivningsgrupp

Foto: Federico Bottos for Unsplash

Akademisk rådgivningsgrupp

Jan-Eric Gustafsson, Professor Emeritus

Institutionen för Pedagogik och Special Pedagogik, Göteborgs Universitet

Ove Sernhede, Professor

Institutionen för Pedagogik, Kommunikation och Lärande, Göteborgs Universitet

Dennis Beach, Professor

Institutionen för Pedagogik och Special Pedagogik, Göteborgs Universitet

John Östh, Professor

Oslo Metropolitan University

 

Extern rådgivningsgrupp

Annie Hohlfält, Utvecklingschef

Social Hållbarhet, Framtiden AB

Cecilia Fredholm Vaarning, Chef

Hållbara Affärer, Stena Fastigheter AB

Lotta Lekander, Utbildningschef

Grundskoleförvaltningen, Göteborgs Stad

Amanda Hurst, VD

Viktor Rydberg Skolor

Örjan Trapp, Strategisk samhällsplanerare

Uppsala kommun