
Skolsegregationen i Sverige: utmaningar, möjligheter och intervention
Kort beskrivning
Kajsa Yang Hansen, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, har beviljats närmare 28 miljoner kronor från Riksbankens jubileumsfond för att studera skolsegregation. Projektet ska undersöka hur segregationen påverkar elever genom hela utbildningssystemet – från förskola till arbetsmarknad.
Aktuellt
Nu har vi haft vår kick-off under två halvdagar! SSIS forskare samlades på Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik på Göteborgs universitet. Utöver projektets medlemmar deltog våra stakeholders under dag ett, där vi fokuserade kick-offen på att diskutera projektets olika forskningspaket (workpackages) och de eventuella hinder som vi behöver förhålla oss till framöver.
Under förmiddagen dag två diskuterades de databaser som kan vara aktuella för projektet och hanteringen av vår synlighet i digitala kanaler. Kick-offen resulterade i tydliga åtgärder för att gå vidare med vårt arbete för att kartlägga och intervenera skolsegregationen i Sverige.
Svenska skolor har dock under de senaste 20 åren blivit mer segregerade. Den utvecklingen har bidragit till skillnader i undervisningskvalitet, resursfördelning mellan kommunala och friskolor, men också att skolors sammansättning har fått en större betydelse för elevers betyg.
Den tvärvetenskapliga forskargruppen SSIS syftar till att undersöka och motverka skolsegregation i övergångarna mellan alla stadier av det svenska utbildningssystemet - från förskolan och enda upp till arbetsmarknaden.
Nio forskare från utbildningsvetenskap, sociologi, barn- och ungdomsvetenskap och kulturgeografi kommer studera skol-och bostadssegregation inom fyra underbeforskade områden utifrån mixad metod. Register- och intervjudata kommer att integreras i analyserna.
Projektets planerade kunskapsbidrag kring hur skolsegrationen påverkar barn och ungdomar långsiktigt upp i vuxen ålder är en viktig förutsättning för att kunna formulera förebyggande rekommendationer om hur skolsegregationen kan motverkas och vilka framtida vägar samhället kan ta för att säkerställa en god och social hållbar utbildning för barn och unga.
Mer information
- 27,9 miljoner till forskning om skolsegregation (Extern länk)
- Nytt forskarnätverk studerar det segregerade samhället (Extern länk)
- Centre for Integrated Research on Culture and Society (CIRCUS) (Extern länk)
- Studies on Education, Migration and Segregation (EMS) (Extern länk)
- Young People, Precariousness and Wellbeing (YPW) (Extern länk)
