Bild
SSIS-logga
Länkstig

Skolsegregationen i Sverige: utmaningar, möjligheter och intervention

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Webbplats
Nyheter
Projektets storlek
27,9 miljoner
Projekttid
2025 - 2032
Projektägare
Göteborgs universitet

Kort beskrivning

Kajsa Yang Hansen, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, har beviljats närmare 28 miljoner kronor från Riksbankens jubileumsfond för att studera skolsegregation. Projektet ska undersöka hur segregationen påverkar elever genom hela utbildningssystemet – från förskola till arbetsmarknad.

Aktuellt

Nu har vi haft vår kick-off under två halvdagar! SSIS forskare samlades på Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik på Göteborgs universitet. Utöver projektets medlemmar deltog våra stakeholders under dag ett, där vi fokuserade kick-offen på att diskutera projektets olika forskningspaket (workpackages) och de eventuella hinder som vi behöver förhålla oss till framöver.

Under förmiddagen dag två diskuterades de databaser som kan vara aktuella för projektet och hanteringen av vår synlighet i digitala kanaler. Kick-offen resulterade i tydliga åtgärder för att gå vidare med vårt arbete för att kartlägga och intervenera skolsegregationen i Sverige.

Projektets bakgrund

Utbildning är en central del av det svenska välfärdsystemet och när det kommer till barn och ungas livsmöjligheter spelar skolan en avgörande roll. Att elever från olika bakgrunder träffas i skolor är en viktig förutsättning för skolans kompensatoriska uppdrag men även för att främja en kollektiv utveckling av tolerans och tillit.

Svenska skolor har dock under de senaste 20 åren blivit mer segregerade. Den utvecklingen har bidragit till skillnader i undervisningskvalitet, resursfördelning mellan kommunala och friskolor, men också att skolors sammansättning har fått en större betydelse för elevers betyg.

Den tvärvetenskapliga forskargruppen SSIS syftar till att undersöka och motverka skolsegregation i övergångarna mellan alla stadier av det svenska utbildningssystemet - från förskolan och enda upp till arbetsmarknaden.

Nio forskare från utbildningsvetenskap, sociologi, barn- och ungdomsvetenskap och kulturgeografi kommer studera skol-och bostadssegregation inom fyra underbeforskade områden utifrån mixad metod. Register- och intervjudata kommer att integreras i analyserna.

Projektets planerade kunskapsbidrag kring hur skolsegrationen påverkar barn och ungdomar långsiktigt upp i vuxen ålder är en viktig förutsättning för att kunna formulera förebyggande rekommendationer om hur skolsegregationen kan motverkas och vilka framtida vägar samhället kan ta för att säkerställa en god och social hållbar utbildning för barn och unga.