Rektorers emotionsarbete i utmanande tider
Kort beskrivning
Rektorer möter allt oftare hot och utmaningar kopplade till exceptionella händelser i och runt skolorna. De har otaliga möten med vårdnadshavare, polis, socialtjänst och andra aktörer i närområdet. Det som kallas för emotionsarbete – förmågan att hantera sin egna och andras känslor – har blivit en stor del av grundskolerektorers vardag. Projektet syftar till att ge fördjupad kunskap om grundskolerektores arbete med utgångspunkt i rektors vardagliga relationella och affektiva arbete.
Bidra till kunskapsutvecklingen
Vi genomför en anonym webb-enkät som vänder sig till dig som arbetar som rektor och har upplevt en händelse som berört dig emotionellt på något vis.
Enkäten består av 12 frågor som rör bakgrundsvariabler (tex skolform, år i yrket etc.) och därefter ombeds du att kortfattat beskriva en händelse som du är bekväm med att dela. Vi ber dig också att beskriva vilka roller (obs ej namn!) som var involverade och/eller blev berörda. Tidsåtgången att besvara enkäten är ca 20 minuter.
Om projektet
Lill Langelotz, Anette Forssten Seiser och Åsa Hirsh berättar om projektets syfte och om enkätundersökningen som rektorer kan bidra till.
Projektets förväntade kunskapsbidrag
Frågor som rör skolledares emotionella arbete är till viss del internationellt beforskade men sällan studerade i svensk kontext, vilket resulterat i en betydande kunskapsbrist om rektorsprofessionen. Tidigare forskning belyser viktiga administrativa och organisatoriska aspekter av rektorsuppdraget. Det här projektet kompletterar dessa studier.
Projektet kommer att bidra med autentiska redogörelser för rektorers arbete och behov samt fylla kunskapsluckor kring vilken roll emotionsarbetet spelar i rektores dagliga praktiker. Forskningsmetoderna som kombineras är:
- webbaserad enkätundersökning som samlar in rektorers vittnesmål om kritiska händelser
- casestudier på fyra olika grundskolor
- workshops med intressenter som myndighetsrepresentanter, skolhuvudmän och fackliga representanter.
Projektet bidrar också med ett utvecklat teoripaket för att utforska och synliggöra platsspecifika villkor för rektorers emotionsarbete. Kunskapsbidraget har samhällelig relevans – inte minst för rektorer, skolhuvudmän, politiker, policymakare och rektorsutbildningar.
Medverkande forskare
- Lill Langelotz, docent i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet (projektansvarig)
- Anette Forssten Seiser, docent i pedagogiskt arbete, Karlstad universitet
- Åsa Hirsh, docent i pedagogik, Göteborgs universitet
- Jane Wilkinson, Professor in Education, Monash university, Melbourne, Australia (head of the International advisory board of the project)
Nätverk och systerprojekt
Projektet hänger samman med ett forskningsprojekt vid Monash university i Melbourne: Invisible labour: Principals emotional labour in volatile times. Samarbetet sker inom nätverket Pedagogy, Education & Praxis.