Länkstig

Organisering och ledning av kvalitets- och utvecklingsarbete i kommunala skolförvaltningar

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2022 - pågående
Projektägare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Finansiär
Vetenskapsrådet

Kort beskrivning

Med utgångspunkt i att den lokala skolhuvudmannanivån är tämligen outforskad syftar detta projekt till att utveckla kunskap om kommunala skolförvaltningars organisering och ledning av kvalitets- och utvecklingsarbete. Utifrån en explorativ ansats utforskas vad som karaktäriserar organiseringen och ledning av kvalitets- och utvecklingsarbete inom kommunala skolförvaltningar, vilka tjänstepersoner som medverkar i detta arbete, hur rektorer med ansvar för kvalitets- och utvecklingsarbete i lokala skolor uppfattar de aktiviteter och processer som de förväntas genomföra och delta i inom förvaltningens regi, samt hur förhållandet mellan skolförvaltningars kvalitets- och utvecklingsarbete och lokala skolors behov kan beskrivas med avseende på tillit och kontroll.

Projektet genomförs som en jämförande fallstudie i vilken sex kommunala skolförvaltningar ingår. Urvalet är baserat på kommunstorlek, geografisk placering och kommungrupp utifrån Sveriges kommuners och regioners indelning.  

Projektet avser lämna ett bidrag till kunskapsutvecklingen inom forskningen om den lokala skolförvaltningsnivån. Ur ett samhällsperspektiv är det av stor relevans att skolhuvudmän förmår förbättra identifierade brister i skolors kvalitet. Projektet är betydelsefullt då utvärderingar som görs indikerar att det finns en stor variation i just skolhuvudmäns förmåga att genomföra kvalitets- och utvecklingsarbete. Då tidigare forskning och nationella utvärderingar har visat att en tät koppling mellan olika nivåer i skolans styrkedja är en avgörande faktor för framgångsrika skolor kan denna studie som undersöker den organisation som ska brygga över mellan de statliga direktiven och de lokala skolenheterna ge ett viktigt bidrag.

Medverkande forskare

Mette Liljenberg (projektledare), Institutionen för pedagogik och specialpedagogik 

Katarina Samuelsson, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik 

Klas Andersson, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Publikationer

Liljenberg, M., & Andersson, K. (2023). Recognizing LEA Officials’ Translator Competences When Implementing New Policy Directives for Documentation of Schools’ Systematic Quality Work. Leadership and Policy in Schools, 23(3), 697–710. https://doi.org/10.1080/15700763.2023.2206882

Liljenberg, M. (2025). Soft governance and notions of accountability: illuminating local education authority practices in systematic quality work. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–16. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2516443

Liljenberg M, Samuelsson K (2025;), "Contradictory policy demands – perspectives on educational leaders’ shared responsibility for educational improvement". International Journal of Educational Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJEM-09-2024-0582