Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Olle Zandén - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Olle Zandén

Universitetslektor

Olle Zandén
Universitetslektor , Avd-/sektionschef, inst
Akademisk grad: Docent,
olle.zanden@hsm.gu.se
031-786 4188
0766-184188

Postadress: Box 210, 40530 Göteborg
Besöksadress: Fågelsången 1 , 41256 Göteborg


Högskolan för scen och musik (Mer information)
Box 210
405 30 Göteborg
www.hsm.gu.se
utbildningsexpedition@hsm.gu.se
Besöksadress: Fågelsången 1 , 412 56 Göteborg

Om Olle Zandén

 

 Jag är docent i musikpedagogik och enhetschef för de pedagogiska utbildningarna på Högskolan för scen och musik. Efter att ha arbetat som musik-, historia och matematiklärare i grundskolan och på gymnasiet i 26 år disputerade jag 2010 på en avhandling om gymnasiemusiklärares kvalitetsuppfattningar och bedömningskriterier. Därefter har jag i huvudsak forskat kring läroplans-, bedömnings- och kommunikationsaspekter på musikundervisning i grundskola och gymnasium. Mellan 2018 och 2020 ingår jag i ett forskningsprojekt som studerar inträdesprov till musiklärarutbildningar. Teoretiskt är jag i första hand grundad i dialogisk teori och Ludwik Flecks vetenskapssociologi.
På fritiden odlar jag sparris, snickrar och leder kör.

Senaste publikationer

Design and assessment of entrance auditions to music teacher education.
Monica Lindgren, Olle Zanden, Ragnhild Sandberg Jurström
https://nnmpf.org/nb/konferanser/, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Singing in Swedish Secondary Schools: A discursive practice.
Monica Lindgren, Olle Zanden, Marie-Helene Zimmerman Nilsson
https://nnmpf.org/nb/konferanser/, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kritik av tydlighetsdoktrinen
Olle Zanden
Lärares bedömningsarbete – Förutsättningar, villkor, agens. Red Lindberg, V, Eriksson, I & Pettersson, A, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Didactical encounters: a topic-based analysis of attempts at shared understanding in eight music classrooms from seven countries
Olle Zanden
Comparing international music lessons on video, red: Wallbaum, C., Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Enacted possibilities for learning in goals- and results based music teaching
Olle Zanden
Comparing international music lessons on video, red. Wallbaum, C., Hildesheim, Zürich, New York, Georg Olms Verlag, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 1 - 5 av 5

2018

Design and assessment of entrance auditions to music teacher education.
Monica Lindgren, Olle Zanden, Ragnhild Sandberg Jurström
https://nnmpf.org/nb/konferanser/, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Singing in Swedish Secondary Schools: A discursive practice.
Monica Lindgren, Olle Zanden, Marie-Helene Zimmerman Nilsson
https://nnmpf.org/nb/konferanser/, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kritik av tydlighetsdoktrinen
Olle Zanden
Lärares bedömningsarbete – Förutsättningar, villkor, agens. Red Lindberg, V, Eriksson, I & Pettersson, A, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Didactical encounters: a topic-based analysis of attempts at shared understanding in eight music classrooms from seven countries
Olle Zanden
Comparing international music lessons on video, red: Wallbaum, C., Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Enacted possibilities for learning in goals- and results based music teaching
Olle Zanden
Comparing international music lessons on video, red. Wallbaum, C., Hildesheim, Zürich, New York, Georg Olms Verlag, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 1 - 5 av 5

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?