Ingela Andersson
Universitetsadjunkt
Institutionen för pedagogik ochOm Ingela Andersson
Jag är sedan höstterminen 2011 en av fem doktorander i den nationella forskarskolan i yrkesdidaktik. Innan dess arbetade jag som lärare i engelska och i yrkesämnen på gymnasiet, samt som arbetsledare i hotell- och restaurangbranschen. Min utbildningsbakgrund omfattar förutom lärarexamen, en restaurangchefsexamen och en kandidatexamen med huvudämnet yrkespedagogik (240 HP).
Mitt forskningsintresse handlar om hur yrkesutbildning organiseras. Jag är särskilt intresserad av pedagogiska innovationer i yrkesutbildning och arbetsliv. Avhandlingen handlar om gymnasieskolans expansion och hur den pedagogiska praktiken förändras när lärlingsutbildning införs som en väg till gymnasieexamen.
Avhandlingen syftar till att förklara hur nya utbildningsvägar och en förändrad yrkespedagogisk praktik tar form i mötet mellan skola och arbetsliv. I avhandlingen utforskar jag den nya gymnasiala lärlingsformen i tre sammanhang; 1) i det utbildningspolitiska, 2) i skolans organisation, samt 3) i yrkeslärares och elevers dagliga arbete. Jag gör analyser av politiska texter som producerats i samband med reformen. Texterna omfattas av statliga utredningar, samt remissvar från olika organisationer som till exempel LO och Svenskt Näringsliv. Jag gör också fältstudier på tre skolor där jag följer eleverna. Jag samtalar med elever, skolledare, lärlingskoordinatorer, lärare och handledare på arbetsplatser. Ute på dessa skolor har bland annat besök på arbetsplatser framträtt som något nytt och nödvändigt för lärlingsutbildningen. Besöken och utbildning på arbetsplatser påverkar hur skolans arbete kan organiseras. Elever, yrkeslärare och handledare får arbeta på nya sätt i utbildningsverksamheten. För att förklara och förstå hur den förändrade pedagogiska praktiken växer fram använder jag Engeströms verksamhetsteoretiska modell med interagerande verksamhetssystem. De analytiska begreppen är verksamhetssystem, motsättningar, gränsöverskridande handlingar, mänskliga och materiella resurser (verktyg), objektskonstruktion.
Jag har föreläst, under 2014 och 2015, på Lärlingscentrums (Skolverkets) konferenser runt om i Sverige på temat Gymnasial lärlingsutbildning: forskning och praktik
-
Elevers formande av arbetsplatsförlagt lärande i svensk gymnasial
lärlingsutbildning
Ingela Andersson, Viveca Lindberg
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2022 -
Vocational teacher students’ critical reflections in site-based
education
Ingrid Berglund, Susanne Gustavsson, Ingela Andersson
International Journal of Training Research - 2020 -
Workplace Learning for School-Based Apprenticeships: Tripartite Conversations as a Boundary-Crossing
Tool
Ingela Andersson
Integration of Vocational Education and Training Experiences - 2018 -
Operating between Rationalities: How Swedish Vocational Teachers and Workplace Tutors Negotiate and Create Students' Training
Schemes
Ingela Andersson
Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Innovative Concepts for the 21st Century. Eds. Michael Gessler and Larissa Freund. 2-4 sept 2015 Bremen. Conference Proceedings. - 2015 -
Formation of Apprenticeships in the Swedish Education System: Different Stakeholder
Perspectives
Ingela Andersson, Gun-Britt Wärvik, Per-Olof Thång
International Journal for Research in Vocational Education and Training - 2015 -
Gymnasial lärlingsutbildning: I spänningsfältet mellan politiska intentioner och arbetslivets
krav
Ingela Andersson
Forskning med yrkesutbildning i fokus. Doktorandkonferens Stockholm dec 2014 - 2014 -
Preconditions For Apprenticeship in the Swedish Upper Secondary School – Exploring Tensions Between Educational Policy and Stakeholders
Responses
Ingela Andersson, Gun-Britt Wärvik
At the symposium Early Career Researchers - Swedish PhD Programmes in Vocational Pedagogy, ECER Porto Sept 2014 - 2014 -
Skolbaserad gymnasial lärlingsutbildning . Delanalys av hur utbildningsformen formuleras och kontextualiseras i samtida policy och styrdokument. NORDYRK Juni
2013
Ingela Andersson
NORDYRK Juni 2013 Karlstads Universitet - 2013