Birgitta Lindh Estelle
Universitetslektor
Institutionen för litteratur, idéhistoria ochOm Birgitta Lindh Estelle
Presentation
Birgitta Lindh Estelle, docent och universitetslektor i litteraturvetenskap med inriktning mot teater disputerade med avhandlingen Befrielsen är nära. Feminism och teaterpraktik i Margareta Garpes och Suzanne Ostens 1970-talsteater år 2006. I projektet "Känsla och frigörelse" har hon fortsatt att undersöka feministiska berättelser för teatern men den här gången från sent 1800-tal. Resultaten publicerades i monografin Som en vildfågel i en bur. Identitet, kärlek, frihet och melodramatiska inslag i Alfhild Agrells, Victoria Benedictssons och Anne Charlotte Lefflers 1880-talsdramatik år 2019. Hon har fått projektmedel från Riksbankens jubileumsfond och i samarbete med andra forskare från Vetenskapsrådet i projekt, om europeisk reception av svenska 1800-talsförfattare och om svensk teater i det moderna genombrottet. Hon är aktiv i det europeiska nätverket Women Writers in History. Lindh Estelle har flera pedagogiska utbildningar och undervisar i teaterstudier och i litteraturvetenskap. Hon skriver också teaterkritik i Svenska Dagbladet.
Forskningsintressen
- Teaterhistoriografi och teaterhistorieforskning (1800-tal och 1900-tal)
- Estetik och ideologi
- Genus och teater
- Drama- och föreställningsanalys
- Reception och kritik
Pågående forskning
Jag arbetar med ett teaterhistoriskt projekt där jag följer Anne Charlotte Lefflers pjäs Sanna kvinnor (1883) i spåren i det europeiska teaterlandskapet 1883–1925. Alltifrån teateruppsättningar av pjäsen i en gymnastiksal i Sölvesborg till repetitioner på en avantgarde-teater i London innefattas: Hur uppfattades pjäsen i olika sammanhang och vilka förändringar gjordes? Hur färdades en kvinnlig dramatikers pjäser? Projektet omfattar också teori- och metodutveckling om teaterrecensionen som källmaterial och syftar dessutom till att ge en vidgad bild av teaterverksamhet under decennierna kring sekelskiftet 1900.
Jag är också involverad i ett forskningssamarbete knutet till EU-nätverket Women Writers in History. I centrum står kvinnliga författares roller som kulturbärare i historien, deras bidrag till modernitetens utveckling och samband dem emellan över nationsgränserna. Framför allt rör forskningen de nydanande idéer som ryms i skildringar av intimitet så som kärlek, sexualitet, vänskap, mor-barn-relationer etc. Samarbetet kretsar kring arbetet med två antologier. Den ena med arbetsnamnet Rethinking Intimacy I och den andra Women Writing Intimate Spaces. The Long Nineteenth Century at the Fringes of Europe (Brill) publicerades i december 2022
Avslutade forskningsprojekt
1. Känsla och frigörelse – sentimentala och melodramatiska inslag i kvinnors äktenskapsdramatik i det moderna genombrottet. Projektet finansierades av Riksbankens Jubileumsfond under perioden 2012 – 2014. Syftet med forskningen var att omvärdera och ge en ny bild av den svenska dramatiken i det moderna genombrottet I fokus står pjäser av några av tidens mest lästa och spelade svenska dramatiker i Norden, nämligen Alfhild Agrell, Anne Charlotte Leffler och Victoria Benedictsson. Sentimentala och melodramatiska genredrag var vanliga i 1800-talets underhållningsteater. Jag visar att sådana drag omsätts i de ovan nämnda dramatikernas pjäser och har betydelse för den ideologi som uttrycks samt att de spelade en roll för att pjäserna skulle bli uppsatta på teatrarna:
- Hur medverkar genredragens betoning av känslor till idéerna om frigörelse?
- Vilka berättelser om genus och modernitet bidrar genredragen till?
Resultaten har publicerats i monografin Som en vildfågel i en bur. Identitet, kärlek, frihet och melodramatiska inslag i Alfhild Agrells, Victoria Benedictssons och Anne Charlotte Lefflers 1880-talsdramatik (2019)
2. Swedish Women Writers on Export in the Nineteenth Century. Forskningen var ett samarbete med en grupp andra forskare vid LIR (Professor Åsa Arping, Professor Jenny Bergenmar, Professor Gunilla Hermansson och Professor Yvonne Leffler), med receptionen av svenska kvinnliga 1800-talsförfattare som gemensamt intresse. Projektet finansierades av Vetenskapsrådet. Syftet var att kartlägga och analysera kvinnliga svenska 1800-talsförfattares transnationella nätverk och internationella genomslag samt att utveckla teori och metod för ändamålet. Mitt bidrag behandlar spridningen och reception av Anne Charlotte Lefflers dramatik i England, Frankrike och Tyskland. Forskningsresultaten har redovisats Swedish Women’s Writing on Export. Tracing the Transnational Reception in the Nineteenth Century (2019)
3. Brytningspunkter och kontinuitet: Scenkonsternas förändrade roller i samhället 1880-1925
I detta teaterhistoriska forskningsprojekt undersökte jag mottagandet av Anne Charlotte Lefflers Sanna kvinnor på nordiska teatrar och i dagstidningskritiken under decennierna kring sekelskiftet 1900. I projektet ingick sju forskare från olika ämnesområden, under ledning av professor Lena Hammergren vid Institutionen för Kultur och Estetik vid Stockholms universitet. De sju delprojekten tillsammans belyser perioden1880-1925 ur ett nytt perspektiv och lyfter fram genrer och företeelser som tidigare varit negligerade i teaterhistorieskrivningen. De lyfter fram växelspelet mellan förnyelse och en levande traditions- och kunskapsöverföring. Alla studierna tar sin utgångspunkt i detaljerade arkivstudier. Projektet finansierades av Vetenskapsrådet 2014–2016. Resultaten är publicerade i antologin I avantgardets skugga. Brytpunkter och kontinuitet i svensk teater kring 1900 (2019) samt i Turning Points and Continuities. Reformulating Questions to the Archives, (special issue of) Nordic theatre Studies 2017:1
4. Avhandlingen Befrielsen är nära. Feminism och teaterpraktik i Margareta Garpes och Suzanne Ostens 1970-talsteater behandlar politisk teater i 1970-talets sociala rörelse och innehåller analyser av uppsättningarna Tjejsnack (1971), Kärleksföreställningen (1973) och Jösses flickor! Befrielsen är nära (1974) samt dagstidningsrecensioner och debatt. Avhandlingen ingick i projektet ”Konstens makt. Kvinnorörelsens texter 1970–2000”, som finansierades av Forskningsrådsnämnden (numera Vetenskapsrådet) och avslutades år 2005.
Nätverk
Jag medverkar i det europeiska nätverket Women Writers in History vars huvudsakliga syfte har varit att bygga upp en databas med receptionen av kvinnors litteratur fram till 1900. Inom ramarna för nätverket sker nu europeiska forskningssamarbeten kring kvinnors litteratur, den europeiska spridningen och mottagandet av den och kvinnor som idé- och kulturbärare över nationsgränserna.
Jag medverkar även i Nätverket för humanistiska 1800-talsstudier
Undervisning m.m.
Sedan hösten 2006 har jag kontinuerligt undervisat och deltagit i utvecklingen av ämnet teaterstudier (som före hösten 2012 hette dramatik). Jag har även undervisat i litteraturvetenskap och i lärarutbildningens kurser. Jag har tidigare haft uppdraget som studierektor för grundutbildningen i litteraturvetenskap och teaterstudier. Under perioden 2006–2009 undervisade jag på Högskolan i Skövde bl.a. i litteraturvetenskap, dramaturgi och kreativt skrivande.
Under åren 2006–2012 var jag verksam som teaterrecensent i Svenska Dagbladet och har sedan 2021 tagit upp recensionsverksamheten igen.
-
A Complicit Reading Strategy: Exposing Censored Themes of Intimacy in Swedish Alfhild Agrell's
Räddad
Birgitta Lindh Estelle
Primerjalna Knjizevnost - 2023 -
Introduction
Birgitta Lindh Estelle, Viola Parente-Čapková, Carmen Beatrice Duţu
Women Writing Intimate Spaces. The Long Nineteenth Century at the Fringes of Europe - 2023 -
Melodramatic Spaces – Intimacy and Emancipation in Swedish Women’s
Playwriting
Birgitta Lindh Estelle
Women Writing Intimate Spaces. The Long Nineteenth Century at the Fringes of Europe - 2023 -
Women Writing Intimate Spaces. The Long Nineteenth Century At the Fringes of
Europe
Birgitta Lindh Estelle, Carmen Beatrice Duţu, Viola Parente- Capková
2023 -
The British, French and German Reception of Anne Charlotte Leffler’s Plays in a Changing Cultural
Context
Birgitta Johansson Lindh
Swedish Women's Writing on Export. Tracing Transnational Reception in the Nineteenth Century / Yvonne Leffler, Åsa Arping, Jenny Bergenmar, Gunilla Hermansson & Birgitta Johansson Lindh. - 2019 -
Swedish Women’s Writing on Export: Tracing Transnational Reception in the Nineteenth
Century
-
Introduction: Swedish Women’s Writing on Export: Tracing Transnational Reception in the Nineteenth
Century
Yvonne Leffler, Åsa Arping, Jenny Bergenmar, Gunilla Hermansson, Birgitta Johansson Lindh
Swedish Women’s Writing on Export: Tracing Transnational Reception in the Nineteenth Century / Yvonne Leffler, Åsa Arping, Jenny Bergenmar, Gunilla Hermansson & Birgitta Johansson Lindh. - 2019 -
Sanna kvinnor, Emil Hillbergs Pontus Bark och recensenterna. Receptionen av Anne Charlotte Lefflers pjäs Sanna kvinnor (1883) i några nordiska uppsättningar via dagstidningarnas
recensioner
Birgitta Johansson Lindh
I avantgardets skugga. Brytpunkter och kontinuitet i svensk teater kring 1900 / Rikard Hoogland (red.). - 2019 -
Som en vildfågel i en bur. Identitet,kärlek, frihet och melodramatiska inslag i Alfhild Agrells, Victoria Benedictssons och Anne Charlotte Lefflers
1880-talsdramatik
-
Jeanette Stjernström (född
Granberg)
Birgitta Johansson Lindh
Svenskt kvinnobiografiskt lexikon - 2018 -
Louise Stjernström (född
Granberg)
Birgitta Johansson Lindh
Svenskt kvinnobiografiskt lexikon - 2018 -
Recension av Charlott Neuhausers avhandling Fruktansvärd, ospelad och nyskriven. Kriser och konflikter kring ny svensk dramatik, Stockholm: Stockholms universitet, Institutionen för kultur och estetik
2016
Birgitta Johansson Lindh
Samlaren : tidskrift för svensk litteraturvetenskaplig forskning - 2017 -
Affective Economies in the Tug of War between Idealism and Anti-idealisms Reviewers' reactions to Anne Charlotte Leffler's Sanna kvinnor (True
Women)
Birgitta Johansson Lindh
Nordic Theatre Studies - 2017 -
Women’s experience as feminist resistance in
late-19th-century-plays
Birgitta Johansson Lindh
Feminist Research Group vid International Theatre researchers’ (IFTR) konferens vid Stockholms Universitet 13-17 juni 2016 - 2016 -
Interpretative Contexts and Evaluation. The reception of the Swedish playwright Anne Charlotte Leffler in the Moral and Social Conflicts of the Late Nineteenth
Century
Birgitta Johansson Lindh
Cultural Encounters Through Reading and Writing: New Approaches to the History of Literary Culture , HERA-projektet Travelling Texts, Glasgow Women’s Library, Glasgow 9-11 juni 2016 - 2016 -
Political Theatre
1945-2000
Birgitta Johansson Lindh
Encyclopaedia of Contemporary Nordic Culture - 2016 -
Att frigöra kvinnors dramatik från traditionell historiografi och
kanoniserade läsningar. Protagonistens position, sedlighet och teaterns konventioner i Alfhild
Agrells, Anne Charlotte Lefflers och Victoria Benedictssons moderna
genombrottsdramatik
Birgitta Johansson Lindh
Det moderna genombrottets kvinnliga offentlighet vid Senter for Ibsenstudier, Oslo universitet, 12 mars 2015. - 2015 -
"Som en vildfogel i en bur": Gestaltningen av kvinnlig erfarenhet i Anne Charlotte Lefflers
Elfvan
Birgitta Johansson Lindh
LIR.journal - 2015 -
Women Playwrights in the Transition and Change of the Modern
Breakthrough. The Case of the Swedish Playwright Alfhild
Agrell
Birgitta Johansson Lindh
International Federation of Theatre Researcher’s conference ”Theatre and Stratification”, University of Warwick, Warwick, United Kingdom, 28. July -1. August 2014 - 2014 -
Skådespelerskans konstnärskap och iscensättningen av genusidentiteter i Victoria Benedictssons Romeos
Julia
Birgitta Johansson
Liv, lust & litteratur: Festskrift till Lisbeth Larsson / red.: Kristina Hermansson, Christian Lenemark & Cecilia Pettersson - 2014 -
Recensionen av Att skapa en framtid – Kulturradikalen Anne Charlotte
Leffler. Red. David Gedin & Claudia Lindén. Rosenlarvs förlag. Årsta
2013
Birgitta Johansson Lindh
Samlaren : tidskrift för svensk litteraturvetenskaplig forskning - 2013 -
Barn och barndom i 1880-talets
äktenskapsdramatik
Birgitta Johansson
Arche - 2013 -
Känslor, erfarenhet och politiskt ställningstagande i Anne Charlotte Lefflers drama Hur man gör
godt
Birgitta Johansson Lindh
Nätverket för 1800-talsstudier fjärde årskonferens i Helsingfors 26–27 januari - 2012 -
”Känslor och frigörelse; Melodramatiska inslag i Alfhild Agrells, Anne Charlotte Lefflers och Victoria Benedictssons
dramatik”
Birgitta Johansson
Dette skrev kvinner. Lene T. Teigen red. - 2012 -
"Feminist Performance Practices in Two Cultural Climates: The Politics of Jösses flickor - Befrielsen är nära (Jeez Girls - Liberation is at Hand, 1974) and Jösses flickor- Återkomsten (Jeez Girls -The Return,
2006)
Birgitta Johansson
The politics of Being on Stage, red. Anja Klöck - 2012 -
Balancing on the Edge of Indecency – Melodramatic strategies in Alfhild Agrell’s Räddad (Saved) and Anne Charlotte Leffler’s Sanna kvinnor (True
Women)
Birgitta Johansson
Nordic Theatre Studies - 2010 -
Melodramatiska inslag och äktenskapskritik i Alfhild Agrells
Räddad
Birgitta Johansson
Nordisk drama. Fornyelser og transgressioner (Nordic Drama. Renewal and Transgression - 2010 -
Absurdistiskt språkspel och psykologiskt bråddjup i Kristina Lugns
Idlaflickorna
Birgitta Johansson
Dikten som mötesplats. Festskrift till Eva Lilja, red. Sissel Furuseth & Lisbeth Stenberg - 2008 -
"Frihet och fångenskap – den olösliga motsättningen i Henrik Ibsens Hedda
Gabler"
Birgitta Johansson
Kritikens dimensioner. Festskrift till Tomas Forser - 2008 -
Att ’omsluta sin publik’. En retorisk analys av inledningsscenen i Margareta Garpes och Suzanne Ostens
Tjejsnack”
Birgitta Johansson
Den litterära textens förändringar. Studier tillägnade Stina Hansson, red. Stefan Ekman, Mats Malm & Lisbeth Stenberg - 2007 -
Recension av Toril Moi, Henrik Ibsen and the Birth Of
Modernism
Birgitta Johansson
Tidskrift för Litteraturvetenskap - 2007 -
Befrielsen är nära. Feminism och teaterpraktik i Margareta Garpes och Suzanne Ostens
1970-talsteater
Birgitta Johansson
2006 -
Om filmens teknik och kvinnopolitisk kritik i Kärleksföreställningen. Möjligheter och
motsättningar
Birgitta Johansson
Litteratur och visuell kultur red. Dagny Kristjansdottir - 2005 -
Visionen om en fri kvinna. Kvinnoidentitet i Margareta Garpes och Suzanne Ostens Jösses flickor! Befrielsen är
nära
Birgitta Johansson
Vision och verklighet: Humanistdagboken, Göteborgs Universitet - 2004 -
Recension av Mona Lagerströms avhandling Dramatisk teknik och könsideologi. Anne Charlotte Lefflers tidiga kärleks- och
äktenskapsdramatik
Birgitta Johansson
Kvinnovetenskaplig tidskrift - 2001 -
Recension av Cristine Sarrimos avhandling När det personliga blev politiskt. 1970-talets kvinnliga bekännelse och
självbiografi
Birgitta Johansson
Feministiskt perspektiv - 2000 -
Kritikens sagoberätterska. En receptionsstudie av Selma Lagerlöfs
90-talsverk
Birgitta Johansson
Anthin, Bergenmar och Johansson om Lagerlöf, Meddelandeserien, Litteraturvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet - 1998