Porträtt: Alexandra Fried och Alexandra Herlitz

Pam Fredmans pris till konsthistoriepoddare

Konstvetarna Alexandra Fried och Alexandra Herlitz tilldelas Pam Fredmans pris 2022 för att de med sin podcast Konsthistoriepodden har hittat nya vägar att skapa intresse för och nå ut med forskning långt utanför akademin. En ny säsong av podcasten planeras till hösten och då väntar ännu fler livepoddar på olika museum.

Universitetsstyrelsen beslutade igår, 15 juni, att utse Alexandra Herlitz och Alexandra Fried, båda universitetslektorer i konst- och bildvetenskap, till mottagare av Pam Fredmans pris 2022.

Motivering till priset

Alexandra Herlitz och Alexandra Fried tilldelas Pam Fredmans pris 2022 för deras arbete med den populärvetenskapliga podcasten Konsthistoriepodden. Genom ett enträget engagemang och ett systematiskt arbete har de skapat en podcast med lyssnare långt utanför akademin. Projektet initierades under pandemiåret 2020 när undervisningen skedde till största del på distans, och är ett föredömligt exempel på hur det går att hitta nya vägar för att nå ut med forskning och sprida intresse för konsthistorien och konstens roll i samhället. Alexandra Herlitz och Alexandra Fried gör podcasten själva, från manusskrivande till marknadsföring i sociala medier, och de har med passion och personligt hållna samtal lyckats tilltala en bred publik.

– Det är fantastiskt roligt. Vi brinner ju verkligen för det här och det är det roligaste vi vet. För oss visar det att podden verkligen nått ut och har gett det avtryck vi önskat, säger Alexandra Fried.

Nya avsnitt planeras

Bild på poddarna från Instagram
På Konsthistoriepoddens Instagram kan lyssnarna se de konstverk som Alexandra Fried och Alexandra Herlitz pratar om i podden.

Till hösten planerar de att fortsätta som vanligt – med att släppa ungefär ett avsnitt per månad– men de har också flera livepoddar inför publik inplanerade. Sedan tidigare har de bland annat livestreamat från Nordiska Akvarellmuseet och Hasselblad Center.

– I höst ska vi livepodda på Nationalmuseum och på Bohusläns museum och i januari kommer vi också att podda från Göteborgs konstmuseum. Att livepodda är väldigt roligt eftersom man får en direktrespons från publiken. Det är också roligt att det blir en annan typ av samtal mellan oss två. Det är två helt olika tekniker med de vanliga poddinspelningarna och att göra det inför publik. Ett vanligt avsnitt betyder mer traditionellt manusskrivande medan livepoddarna ger en annan dramaturgi.

Har ni något tips till andra forskare som funderat på att starta en podcast?

– Välj ett tema, ämne och en ingång som ni verkligen brinner för, säger Alexandra Fried.

– Och tänk alltid på dina lyssnare och försök att berätta på ett sätt som gör podden lika intressant för dem som inte har några förkunskaper alls, som för dem som har sett och läst och hört mycket om poddens ämne sedan tidigare, säger Alexandra Herlitz.

Text: Johanna Hillgren

Fakta om priset och podden

Pam Fredman var Göteborgs universitets rektor 2006–2017. Som avskedsgåva till henne instiftades ett pris med tanke på det engagemang hon visat i frågor inom hållbar utveckling, särskilt social hållbarhet och livslångt lärande. Pam Fredmans pris delas ut en gång per år till en välförtjänt lärare och forskare, eller grupp av lärare och forskare, som i Pam Fredmans anda har gjort värdefulla insatser inom social hållbarhet och det livslånga lärandet.
Priset, som består av ett diplom och ett bidrag till en institution/motsvarande om 20 000 kronor per pristagare eller max 50 000 kronor, ska användas till pristagarens professionella förkovran. Det delas ut vid universitetets promotionshögtid i oktober varje år.

Konsthistoriepodden finns där poddar finns, exempelvis på https://shows.acast.com/konsthistoriepodden
Instagram: @konsthistoriepodden
Facebook: Konsthistoriepodden