Göteborgs universitet

Bli bättre på ditt jobb med en skrivarkurs

Genom att beställa en av våra skrivarkurser utvecklar du och dina medarbetare förmågan att skriva just de texter som är relevanta för er. Ni får dessutom kunskap om hur skrivna texter fungerar i förhållande till situation och mottagare.

Kurspaket

Digitala texter

Kurspaketet Digitala texter är till för dig som vill bli bättre på att skriva digitala texter och utveckla din förmåga att skriva för webben, hantera e-post samt att utforma dina Powerpoint-presentationer. Under kursen får du svar på frågor som:

• Hur skriver man digitala texter så att budskapet går fram?
  • Hur skriver man begripliga och läsarvänliga digitala texter, anpassade för olika mottagare?
  • Vilka krav ställer olika sorters digitala texter och hur hanterar man kraven?
  • Vilka krav ställs på anställda inom myndigheter när de skriver digitalt i jobbet?

Populärvetenskapliga texter

Är du en skicklig vetenskaplig skribent som vill utveckla din förmåga att skriva populärvetenskapliga texter? Eller vill du bara få råd om användbara strategier för att skriva populärvetenskapligt? I så fall är vårt kurspaket med inriktning på populärvetenskapliga texter något för dig. Under kursens gång besvarar vi bland annat de här tre frågorna:

• Vad utmärker vetenskapliga texter i fråga om innehåll, textstruktur, språk och stil samt layout och typografi?
  • Vad utmärker populärvetenskapliga texter i fråga om innehåll, textstruktur, språk och stil samt layout och typografi?
  • Vad finns det för strategier som populärvetenskapliga skribenter kan använda sig av?