Examensarbete för master i Radiografi

Avancerad nivå
30 högskolepoäng (hp)

Kort om kursen

Denna kurs vänder sig till dig som är röntgensjuksköterska och som vill studera på avancerad nivå för att få en masterexamen.

Om utbildningen

Kursen syftar till att du ska tillägna dig fördjupade kunskaper inom radiografi genom att självständigt planera, genomföra och rapportera ett forsknings- och/eller utvecklingsprojekt. Undervisning i kursen innefattar litteraturstudier, egna litteraturstudier,  individuell handledning, föreläsning samt seminarieverksamhet. Om du redan har ett godkänt examensarbete för magister 15 hp kan du söka till kursen och därefter ansöka om tillgodoräknande för 15 av kursens 30 hp.

Huvudområde

Radiografi utgår från ett humanistiskt perspektiv och fokuserar på frågor som syftar till förståelse för den enskilda patientens situation och hur olika bildgivande metoder används för att ställa diagnos, utföra och följa upp radiologiska behandlingar. Radiografi är ett huvudområde där röntgensjuksköterskan etablerar och vidmakthåller en vårdande relation i en högteknologisk miljö. Denna bygger på tillit, medkänsla, förståelse och respekt i det korta mötet med patienten, oavsett ålder och hälsotillstånd.

Behörigheter och urval

Behörighet

Kandidatexamen inom något av vårdvetenskapens huvudområden eller motsvarande och på avancerad nivå minst 15 hp inom huvudområdet radiografi och 15 hp Vetenskaplig metod.Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A.