Ellen Schagerstöm och Lena Kautsky.
Lena Kautsky, professor emeritus vid Östersjöcentrum, Stockholms universitet och Ellen Schagerström, forskare vid Göteborgs universitet, berättar om alger vid Askölaboratoriets 60-årsjubileum.
Foto: Lisa Bergqvist, Östersjöcentrum

Rekordmånga besökare på Tångbloggen

Alger är ett ämne som väcker allt större intresse i Sverige. Det menar Ellen Schagerström, forskare vid Göteborgs universitet. Inte minst märks det på Tångbloggen som hon driver tillsammans med Lena Kautsky, professor emeritus vid Stockholms universitet.

Under 2022 har folkbildande Tångbloggen haft närmare 32 000 besökare, ett rekord som vida överträffar de förhoppningar Ellen Schagerström och Lena Kautsky hade när de startade bloggen 2012.

– Vi hoppades få 100 besökare. Vi tänkte att intresset för alger, tång och marin botanik var ungefär så stort. Till vår stora glädje hade vi fel, säger Ellen Schagerström.

Bloggen startades som en plats för folkbildning om tång och alger, något som ligger båda forskarna varmt om hjärtat.

– Det roligaste är att få känna att det vi skriver kommer till nytta. Så vi är extra glada för alla elever och studenter som hör av sig när de har temaveckor i skolan eller ska skriva arbeten om alger och tång, säger Ellen Schagerström.

Ellen Schagerström
Ellen Schagerström är forskare på Institutionen för biologi och miljövetenskap och knuten till Nationellt centrum för marin vattenbruksforskning, Swemarc, vid Göteborgs universitet.

Podd om alger

Det finns flera anledningar till att fler har hittat till Tångbloggen under året. En nyhet för året var en julkalender som presenterade en ny tångart varje dag fram till jul. Julgransalgen var såklart bakom lucka 24.

Medborgarforskningsprojektet Algforskningssommar, där allmänheten kan bidra med ny kunskap om algbältet i Östersjön, har också gjort att fler har hittat till Tångbloggen.

En tredje anledning till uppsvinget är den nystartade Algpodden som Ellen Schagerström driver tillsammans med kollegan Angela Wulff. I samband med nya avsnitt publiceras ofta ett inlägg på bloggen med bilder och fördjupande information. På så sätt får bloggen och podden draghjälp av varandra.

Kan ni toppa det här 2023?

– Vi kommer i alla fall att försöka! Vår serie Månadens alg, som har rullat sedan 2016 och presenterat svenska, och några skandinaviska, makroalger kommer att bli global i år. Det finns så många otroliga alger ute i välden som vi vill berätta om. Vi har även ett stort, spännande blåstångsprojekt på gång som vi kommer skriva mer om under året. Men än så länge är det hemligt, säger Ellen Schagerström.

Text: Karl-Johan Nylén