Porträtt Angela Wulff
Angela Wulff, professor i marin ekologi, är initiativtagare till den nya kursen Alger i klassrummet. Hon har bland annat studerat klimatförändringars effekter på alger i Arktis och Antarktis.
Foto: Malin Arnesson

Hon startar kurs om alger för lärare

Till våren startar kursen Alger i klassrummet. Kursen riktar sig till lärare som vill använda sig av alger i undervisningen. Vi har ställt fyra frågor till kursledaren och algforskaren Angela Wulff.

Varför startar ni den här kursen?

– För över femton år sedan startade vi kursen "Havet i klassrummet".  Redan då fick vi frågan om när fortsättningen kommer. Det har ju tagit sin lilla tid. Alger är min passion och nu kändes det rätt. Inte minst efter den uppmärksamhet Algpodden har fått. Jag vill lära alla allt om alger och inte minst sådant de inte visste att de ville veta.

Vad får kursdeltagarna lära sig?

– De får lära sig vilka alger som finns i våra hav och sjöar, både mikroskopiska och makroskopiska, sådana som vi i dagligt tal kallar tång. De får även lära sig om alger i extrema miljöer som inuti is, i varma källor och inuti stenar. Varför alger är viktiga i ekosystemen? Vilka problem kan de orsaka och varför blir det som det blir med giftiga algblomningar? Sist men inte minst vill jag prata om vad vi kan använda alger till, både som mat, foder och inom industrin.

Hur sker undervisningen?

– Efter en inledande inspirationshelg med föreläsningar och praktiska övningar på en av våra marina fältstationer sker undervisningen på distans och halvfart. Det blir fem digitala träffar på kvällstid med föreläsningar, reflektioner och utbyte av erfarenheter.

Varför ska fler lära sig om alger?

– Det som finns under ytan är osynligt för de flesta och det är svårt att förstå att alger faktiskt är hela grunden till livet i våra vatten. Utan alger ingen fisk och vi ska vara rädda om våra hav och sjöar. Sedan finns det så oändligt mycket spännande vi kan använda alger till - det är bara fantasin som sätter gränser.

Text: Karl-Johan Nylén

Fakta: Alger i klassrummet
  • Kursen riktar sig främst till lärare och lärarstudenter.
  • Kursen ges på halvfart som fristående kurs.
  • Kursen ger 7,5 högskolepoäng och börjar i januari 2023.
  • Sista ansökningsdatum är 17 oktober.

Läs mer om kursen här: Alger i klassrummet.