Ellen Schagerström och Angela Wulff med mikrofon vid havet.
Algforskarna Ellen Schagerström och Angela Wolff fick idén till att starta en podd om alger när de medverkade som experter i Naturmorgon i P1.

Forskare startar podd om alger

Vad är skillnaden på alger och sjögräs? Hur fungerar mareld? Och vad är egentligen surt kärringhår? Det är frågor som algforskarna Ellen Schagerstöm och Angela Wulff ska reda ut i den nystartade Algpodden.

Idén till Algpodden väcktes när Angela Wulff och Ellen Schagerström medverkade i radioprogrammet Naturmorgon tidigare i år.

– Jag har funderat på att göra en podd i fem år. När vi båda var med i en direktsändning om alger från Lysekil i våras testade jag idén på Ellen och hon nappade direkt, säger Angela Wulff.

Porträtt Angela Wulff
Angela Wulff är professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet. Hon har bland annat studerat klimatförändringars effekter på alger i Arktis och Antarktis. Hon arbetar mycket med att nyttiggöra forskningen om kiselalger för att skapa nya innovationer.

Små och stora alger

Båda har ett stort intresse för alger. Angela Wulff är professor i marin ekologi och har länge forskat på mikroalger och cyanobakterier. Nu fokuserar hon sin forskning på kiselalger och har bland annat intresserat sig för kiselalgernas förmåga att genom sina skal släppa igenom ljus och ändra ljus.

Ellen Schagerström har istället intresserat sig för makroalger, det som vi i dagligt tal kallar tång. Hon är utbildad vid Linnéuniversitetet och Göteborgs universitet och har doktorerat vid Stockholms universitet och särskilt intresserat sig för alger i Östersjön. Tillsammans med professor Lena Kautsky driver hon Tångbloggen.

– Med Algpodden vill vi ge alla algintresserade något att bita i och räta ut en del felaktigheter om alger som florerar i media, säger Ellen Schagerström.

– Vi tycker att det är särskilt viktigt nu när många, inte minst kockar, har fått upp ögonen för alger, fyller Angela Wulff i.

Skillnaden mellan alger och sjögräs

Porträtt Ellen Schagerström
Ellen Schagerström är forskare på Nationellt centrum för marin vattenbruksforskning, Swemarc, vid Göteborgs universitet. Hon arbetar även vid Stockholms universitet med den nationella övervakningen av vegetationsklädda bottnar i Östersjön.

Avsnitten kommer att vara runt 15 minuter långa och behandla allt som har med alger att göra. Det kommer att vara spännande fakta, olika användningsområden och fokus på särskilda arter.

Första avsnittet Algkunskap handlar om vad alger är och vad som skiljer alger och sjögräs.

– I många sammanhang blandas begreppen alger och sjögräs ihop, inte minst när det gäller mat. När du beställer en sjögrässallad på restaurang är det egentligen en algsallad du får. I första avsnittet berättar vi vad detta missförstånd kommer ifrån och varför det är viktigt att bry sig om det, säger Ellen Schagerström.

Vem ska lyssna på Algpodden?

– Alla som har ett intresse för alger, litet eller stort, och vill lära sig mer om dessa fascinerande organismer, säger Ellen Schagerström.

Omslagsbild algpodden.

Algpodden finns på plattformar där poddar finns. Lyssna på första avsnittet Algkunskap.

Text: Karl-Johan Nylén