Mahsa Mirtalebi blir universitetets Global Swede

Mahsa Mirtalebi, student på det internationella kandidatprogrammet i Software Engineering and Management, är Göteborgs universitets mottagare av utmärkelsen Global Swede.

Mahsa Mirtalebi blev årets Global Swede vid Göteborgs universitet.

Vid en ceremoni på Utrikesdepartementet 29 april i Stockholm delar handelsminister Ewa Björling tillsammans med Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe ut diplom och gåva till studenterna.

"Syftet med ceremonin Global Swede är att uppmärksamma utländska studenter och deras betydelse som ambassadörer för Sverige. Avsikten är att entusiasmera och engagera dessa studenter till att behålla relationen med Sverige och sitt lärosäte efter avslutade studier och uppmuntra dem att verka som ambassadörer för Sverige som destination för högre utbildning. De kan också ses som en potentiell resurs för svenskt näringsliv på plats i sitt hemland."

Universitet och högskolor från hela landet bjuds in att delta och nominera en kandidat till ceremonin.

För att bli nominerad ska studenten:

• Ha utmärkt sig för innovation, kreativitet och entreprenörskap inom sin akademiska kompetens
  • Vara en god ambassadör för sitt lärosäte och för Sverige, hög social kompetens, motivation och engagemang
  • Student inom högre utbildning, sista terminen
  • Medborgare i land utanför EU/EES

Mahsa har utmärkt sig som en hängiven student och mycket aktiv studentambassadör för IT-fakultetens utbildningar - och även som en av de sju lagmedlemmarna i Team DR.MEILI som tog hem förstaplatsen i juniorversionen i Carolo Cup i Tyskland med sin förarlösa bil.

Diplomeringsceremonin Global Swede är ett samarbete mellan UD och Svenska institutet.