Softwarestudenter vann i Tyskland med förarlös bil

Studenter från de internationella programmen inom Software Engineering i Göteborg tog hem förstapriset i juniorversionen av Carolo Cup i Tyskland. Tävlingen gick ut på att konstruera en optimal lösning för en förarlös bil, där fordonet med hjälp av bland annat mjukvara och sensorer ska ta sig runt en bana på egen hand och sedan klara att på ett snyggt sätt parkera på angiven plats.

I Carolo Cup tävlar studenter i att utveckla autonoma fordon i skala 1:10. Tävlingen hölls för sjätte året i följd och erbjöd i år en "Junior Cup" för lag som inte varit med tidigare. I Junior Cup deltog team DR.MEILI från Göteborg och tog så småningom hem segern. Laget är mycket mångkulturellt och består av studenter från internationella utbildningar vid både Göteborgs universitet och Chalmers.

Winners, Carolo Cup Junior version 2013

I tävlingen ska bilarna klara att följa körfältsmarkeringar, passera korsningar på ett säkert sätt och parkera. "DR.MEILI" imponerade i sin sista runda genom att med stabil väghållning på den kurviga banan köra 70 meter på tre minuter och sedan parkera sig själv i en 60 centimeter stor parkeringsficka på tio sekunder.

Hemligheten med den här bilen är många sena nätter!

Anna Orazova, student vid kandidatprogrammet i Software Engineering and Management, Göteborgs universitet

Team DR.MEILI består av Anna Orazova, Mahsa Mirtalebi, Munir Fetewi, Paschalis Tsolakidis, Seyed Ehsan Mohajerani, Sofia Charalampidou och Benjamin Vedder. Alla är studenter antingen vid det internationella kandidatprogrammet Software Engineering and Management vid Göteborgs universitet, eller vid något av masterprogrammen i Software Engineering eller Communication Engineering vid Chalmers.

Lagnamnet DRMeili kommer delvis från den nordiska mytologin där Meili lär betyda "den ljuvlige" och DR är helt enkelt en förkortning av "drive".

Laget har handletts av Christian Berger från avdelningen för Software Engineering och av Olaf Landsiedel från avdelningen för Nätverk och system vid institutionen för data- och informationsteknik. HiQ AB från Göteborg sponsrade med hårdvara och resan till tävlingen i Tyskland.