Kvalitet i förskola och fritidshem
Kort beskrivning
Forskningstemat rör olika aspekter av kvalitet i förskola och fritidshem. De frågor som behandlas inbegriper policy och de villkor som skapas för barns välbefinnande, lärande, lek och utveckling i förskola, tidiga skolår och fritidshem.
Om forskningstemat
Forskningstemat QiPS (Kvalitet i förskola och fritidshem/Quality in Preschool and Schoolage educare) riktar fokus mot frågor rörande kvalitet, policy, profession och barns och ungas lärande, lek och utveckling inom tidiga utbildningsinstitutioner. Doktorander, seniora och juniora forskare, adjunkter och mastersstudenter deltar. De frågor som behandlas rör olika aspekter av policy och de villkor som skapas för barns och ungas välbefinnande, lärande, lek och utveckling i förskola, tidigare skolår och fritidshem. Vi intresserar oss specifikt för kvalitets- och policyfrågor i relation till lärares professionella utveckling och till villkoren för barns och ungas institutionella lärande, där lärarkompetens och undervisning är avgörande kvalitetsaspekter. Forskningen genomsyras av ett helhetsperspektiv på barn och unga och behandlar både strukturella villkor för verksamheten och de processer i termer av interaktion, kommunikation och förhållningssätt som utgör barns och ungas lärmiljöer. Forskningen inom temat utgår från ett barnperspektiv med ambitionen att också söka barns och ungas perspektiv i syfte att uppmärksamma och analysera barns och ungas utveckling och möjligheter till lek, delaktighet, inflytande och aktörskap inom olika områden.
Styrgrupp
Karin Lager, forskningstemaledare, universitetslektor, karin.lager@ped.gu.se
Pia Williams, professor, pia.williams@ped.gu.se
Catarina Andishmand: universitetslektor, catarina.andishmand@gu.se
Jonna Larsson: universitetslektor, jonna.larsson@gu.se
Hanna Petersson: sekreterare, doktorand, hanna.petersson@gu.se
Pågående forskningsprojekt
Inom temat bedrivs för närvarande projekt om barns rättigheter, barngruppens storlek i förskolan och fritidshemmet, kvalitetsforskning i förskolan, förskollärares kompetens i förskolans praktik samt hållbarhetsrelaterade frågor i förskolan. Projekt pågår också om policy, kvalitet, likvärdighet och barns lärande inom fritidshemmets ramar och uppdrag. Vi bedriver flera praktiknära forskningsprojekt, bland annat om professionsutvecklande arbetssätt, teknikkunskaper i förskolans undervisningspraktik och modeller för praktiknära fortbildning. Inom temat pågår för närvarande ett strategiarbete med fokus på kvalitet i förskola och fritidshem med tvärvetenskapliga samarbeten om vad som är bra för barn.
Nationella och internationella samarbeten
Forskningstemats medlemmar deltar i en rad nationella fritidspedagogiska och förskolepedagogiska nätverk samt internationella nätverk inom ramen för organisationer som EECERA, ECER, EARLI, NERA, WERA och OMEP och har kontakter med forskargrupper i flera länder.
Just nu deltar forskare i VR-nätverket Nordiska forskningsnätverket för evidensbaserad förskola av hög kvalitet och för social rättvisa. Miljön gästas kontinuerligt av internationella gästforskare och -doktorander.
Kollegie- och seminarieverksamhet
Det konkreta arbetet inom QiPS bedrivs inom ramen för en seminarieserie. Seminarieverksamheten riktar sig till lärarutbildare, forskare, doktorander och andra med intresse för kvalitetsfrågor i förskola och fritidshem, genom dels öppna föreläsningar, dels kontinuerliga text- och arbetsseminarier för forskare och forskarstuderande.
Hösten 2025
Måndag 15 december kl. 9.00-11.00 Obs! Via Zoom
Carl-Henrik Adolfsson, docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet, presenterar sin forskning som rör skolans och förskolans styrning och förbättringsarbete
Mer om seminariet och länk till Zoom
Våren 2026
Måndag 2 februari kl. 13.00-15.00 – Panagiota Nasiopoulou, Södertörns högskola, föreläser om sitt VR-projekt Kompetensutveckling och förskolans kvalitet, via Zoom
Måndag 2 mars kl. 13.00-15.00 – Mia Prim, Institutionen för kost och idrottsvetenskap, föreläser om måltidsupplevelse, måltidspedagogik och sensorik
Måndag 13 april kl. 13.00-15.00 – Jonas Johansson, Högskolan i Borås, presenterar sin avhandling Det stillasittande hotet. En studie om hur policyaktörer, fackliga tidskrifter och personal i fritidshem konstruerar barns fysiska aktivitet
Måndag 11 maj kl. 13.00-15.00 – Presentationer av ULF-projekt på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Mer information om vårens seminarier inklusive lokal kommer senare.