- Home
- About
- Find staff
- Anna Lyngfelt
Anna Lyngfelt
Professor
Unit for Subject Matter Education with specialization in Swedish EducationAbout Anna Lyngfelt
Anna Lyngfelt is a professor of subject didactics with a focus on Swedish at the Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies at the University of Gothenburg. She is a trained subject teacher in Swedish and English and an associate professor in literary studies. Her research focuses on didactics of literature, issues of democracy and aesthetic forms of expression in the subject of Swedish. Other research interests are language development work in multilingual classrooms and sustainability issues - see https://forskul.se/tidskrift/volym-9-nummer-3-2021/. The research group she leads is called Bildung and Sustainability.
Her experience of teaching and supervising students at undergraduate and advanced level is extensive. Lyngfelt also has many years of experience of working as a teacher and supervisor in postgraduate education. Administratively, she has worked as director of studies, programme director and assistant head of department.
-
'Constructing the test to the teaching' - and the complexities of assessing learning in ethics
education
Karin Sporre, Christina Osbeck, Annika Lilja, David Lifmark, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Journal of Beliefs & Values - 2025 -
Linguistically Diverse Students’ Views on the Role of Prior Knowledge When Reading Texts in Civics
Textbooks
Pantea Rinnemaa, Anna Lyngfelt
The Social Studies - 2024 -
ATT SKÄRPA DEN ETISKA BLICKEN OCH RÖSTEN –
En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter (EthiCo
II)
Christina Osbeck, Annika Lilja, Karin Sporre, Anna Lyngfelt, David Lifmark, Olof Franck
Skolforskningsinstitutet (2024). Praktiknära skolforskning – resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt. - 2024 -
Att tolka text är att tolka sin
samtid
Anna Lyngfelt
Religion & Livsfrågor - 2024 -
Vart leder en bro av
poesi?
Anna Lyngfelt, Katharina Dahlbäck, Djamila Fatheddine, Liselott Hogedal, Karin Ulvelid
seminar i Netværk for litteraturdidaktisk forskning i Norden d. 19.-20. marts 2024, Aarhus Universitet, København - 2024 -
Conditions for development of a multidimensional ethical competence through group discussions in fiction-based ethics
education
Annika Lilja, David Lifmark, Christina Osbeck, Karin Sporre, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Education 3-13 - 2023 -
Teachers’ perspectives on ethics education – expressed as opportunities and
challenges
Annika Lilja, Olof Franck, Christina Osbeck, Karin Sporre, David Lifmark, Anna Lyngfelt
British Journal of Religious Education - 2023 -
“The students expect to read non-fiction, so that’s what they’re set on”. Tensions between students’ and teachers’ views on reading, including educational
perspectives
Olle Nordberg, Anna Lyngfelt
Journal of Literary Education - 2023 -
Children’s literature, agency and “staying with the
trouble”
Anna Lyngfelt
Inledning till session/symposium, IRSCL 2023 - 2023 -
Shared Reading for Work with Social, Ecological and Economic
Sustainability
Anna Lyngfelt
Konferensen ECER 2023 - 2023 -
Estetiken i praktiken. Om relationen mellan estetik och pedagogik vid
läsning av Lisen Adbåges Samtidigt
som
Anna Lyngfelt, Camilla Björklund
Barnboken: Journal of Children’s Literature Research - 2023 -
Bridging ‘as is’ and ‘as if’ by reading fiction in ethics
education
Anna Lyngfelt, Karin Sporre, David Lifmark, Annika Lilja, Christina Osbeck, Olof Franck
Cambridge Journal of Education - 2023 -
Varför skönlitteratur i undervisning om
etik?
Anna Lyngfelt
Etik, berättelser och samtal: att använda skönlitteratur i etikundervisning - 2023 -
Vart leder en bro av
poesi?
Anna Lyngfelt, Katharina Dahlbäck, Djamila Fatheddine, Liselott Hogedal, Catherine MacHale-Gunnarsson, Karin Ulvelid
Språk och litteratur - en omöjlig eller skön förening? SMDI konferens 23-24 november. Lunds universitet. - 2022 -
Making Your Voice Heard. A Didactically Oriented Analysis of the Picture book Mitt bottenliv – av en ensam axolotl (Life at the Bottom – from a Lonely
Axolotl)
Anna Lyngfelt
Future of Education 2022 - 2022 -
Fiction-based ethics education in Swedish compulsory school – reflections on a research
project
Karin Sporre, Christina Osbeck, Annika Lilja, David Lifmark, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Nordidactica - 2022 -
Känslor spelar roll – om bildning och kollektiv dramatexttolkning på
gymnasiet
Anna Lyngfelt, Martin Göthberg
LDN-konferensen 2021 - 2021 -
Att väcka en känsla och utveckla en tanke. Arbete med ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling genom
bilderböcker
Anna Lyngfelt, Eva Söderberg
Konferensen LDN 2021 - 2021 -
En litteraturdidaktisk diskussion om läsning och mångfaldhetsarbete i grundskolans
mellanår
Anna Lyngfelt
Konferensen NNMF 2021 - 2021 -
Berättelser i svenskämnet och svenskämnets berättelser. Gästredaktionell
kommentar
Anna Lyngfelt
Forskning om undervisning och lärande - 2021 -
Att göra sin röst hörd – en didaktiskt orienterad bilder-boksanalys av Naturen och Mitt bottenliv – av en ensam
axolotl
Anna Lyngfelt, Eva Söderberg
Forskning om undervisning och lärande - 2021 -
Svenskundervisning i språkligt heterogena klasser – lärares uppfattningar om språk och social
hållbarhet
Katerina Kuksa, Anna Lyngfelt, Birgitta Ljung-Egeland
Forskning om undervisning och lärande - 2021 -
Critical literacy and contemporary
literatures
D. Low, Anna Lyngfelt, A. Thomas, V. Vasquez
The Handbook of Critical Literacies, J. Z. Pandya, R. A. Mora, J. Alford, N. A. Golden, & R. S. de Roock (Eds.) - 2021 -
Skolutveckling genom didaktiskt klassrumsarbete i samverkan lärare
forskare
Annika Lilja, Olof Franck, David Lifmark, Anna Lyngfelt, Christina Osbeck, Karin Sporre
Skolutveckling i teori och praktik. Hirsch, Å. & Olin, A. (red) - 2020 -
Arbete med poesi som hållbart
utvecklingsarbete
Katharina Dahlbäck, Viktoria Bengtsdotter Katz, Anna Lyngfelt
https://www.ntnu.no/nnmf7/program - 2019 -
Critical literacy as legitimate knowledge. The importance of teacher
agency.
Jennifer Alford , Catarina Schmidt, Anna Lyngfelt
Re-imagining education for democracy. S. Riddle and M. W. Apple (red.) - 2019 -
Poesi som estetisk uttrycksform i skola och
lärarutbildning
Katharina Dahlbäck, Viktoria Bengtsdotter Katz, Anna Lyngfelt
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, Olof (red) - 2019 -
Digital text production as narratives: an analysis of text production in a multilingual classroom at primary
school
Anna Lyngfelt
Educational Role of Language Journal - 2019 -
Ordförståelsens betydelse för en- och flerspråkiga elevers läsförståelse i naturvetenskapliga
ämnen
Sofie Johansson, Anna Lyngfelt
Presentation på NordAnd-konferensen, 27-29 maj 2019, København - 2019 -
Views of poetry as a competence, expressed by students in teacher
education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt, Viktoria Bengtsdotter Katz
Theoria et Historia Scientiarum Journal - 2018 -
Skönlitteraturbaserad etikundervisning och
fiktionalitet
Anna Lyngfelt, Anna Nissen
Utbildning och demokrati - 2018 -
Tema: Läsning och
demokrati
Anna Lyngfelt
Utbildning och demokrati - 2018 -
Students’ Perception of A Science Text: A Study On The Interrelation Of Vocabulary and Text
Comprehension.
Anna Lyngfelt, Sofie Johansson
Paper presented at ECER, Bolzano Italy, 4-7 Sept 2018. - 2018 -
Views of poetry as a competence, expressed by students in the teachers
education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt
International conference. The future of education, edition 8. - 2018 -
Text och kontext. Perspektiv på
textanalys
Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin
2017 -
Elever
läser
Anna Winlund, Anna Lyngfelt, Lotta Olvegård, Åsa Wengelin
Skolverkets lärportal - "Läslyftet" - 2017 -
"Jag ritade först sen skrev jag” - elevperspektiv på multimodal textproduktion i årskurs
3
Eva Borgfeldt, Anna Lyngfelt
Forskning om undervisning och lärande - 2017 -
Fiction at school for educational purposes: What opportunities are students given to act as moral
subjects?
Anna Lyngfelt
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development. Editors: Olof Franck, Christina Osbeck - 2017 -
Estetiska dimensioner i svenskämnets kursplaner från Lgr 69 till Lgr
11
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt
Educare - 2017 -
Reading in your first and second language. On the use of prior knowledge when processing fictional texts at
school
Anna Lyngfelt
Social Sciences and Education Research Review - 2017 -
Flerspråkighet i
svenskämnet
Anna Lyngfelt
2017 -
Avslutning
Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin
Text och kontext. Perspektiv på textanalys. Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin (red.) - 2017 -
Nyanlända elevers litteracitetspraktiker i
skolan
Anna Winlund, Anna Lyngfelt, Åsa Wengelin
Educare - 2017 -
Analys och textsamtal om multimodala digitala
elevtexter
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Text och kontext. Perspektiv på textanalys - 2017 -
Inlindade budskap och sofistikerad argumentation. Om behovet av att utveckla klassiskt-retoriska
analysformer
Anna Lyngfelt, Christina Olin-Scheller, Michael Tengberg
Text och kontext. Perspektiv på textanalys - 2017 -
Inledning
Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin
Text och kontext. Perspektiv på textanalys - 2017 -
Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker i grundskolans tidigare år. Slutrapport från
DILS-projektet.
Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson, Katarina Cederlund, Anna Lyngfelt
2016 -
"Vem bryr sig?" Om undervisning i critical literacy och argumenterande multimodal
samhällsinformation
Anna Lyngfelt, Christina Olin-Scheller
Läsa mellan raderna - 2016 -
Lust att lära och möjligheter att lyckas – om lässtrategiarbete i
praktiken
L Björkman, A Dahlberg, I Derbring, T Kerstinsdotter, Anna Lyngfelt
Ewa Bergh Nestlog & Nils Larsson (red.) Svenska – ett inkluderande ämne. - 2016 -
Om andetsprogselevers læsning af skønlitterære
tekster
Anna Lyngfelt
Literacy i læringskontekster - 2015
More publications
We have limited the number of publications on this page. Visit GUP (The Publication Database for Gothenburg University) to find more publications.