Deltagande design och byggande

GU-35004
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen riktar sig till studerande eller yrkesverksamma inom arkitektur,
landskapsarkitektur och design och genomförs som ett samarbete mellan HDK-Valand Campus Steneby och en extern partner.
Syftet med kursen är att studenter tillsammans med medlemmar i ett landsbygdsamhälle ska designa, konstruera och bygga en utomhusmiljö. Kursen ska utveckla studenternas förståelse för samhällsdeltagande och kollaborativa arbetsprocesser, inkluderande dialog, design och byggande.

Om utbildningen

I år äger kursen rum i Dals Långed, en plats på HDK-Valand Steneby campus, under arbetsnamnet "Flytande stad". Det är den tredje i en serie design- och byggprojekt i Dals Långed, där arkitektur, landskapsarkitektur och designstudenter samarbetar med den lokala befolkningen för att skapa offentliga mötesplatser i Dals Långed och därigenom utveckla stadens livsmiljö. Under 2018 och 2019 byggdes Långed Park, med en allmän bastu, ett utomhuskök och andra bekvämligheter. Parken välkomnades varmt av lokalbefolkningen och turister, och bastun har blivit en framgångsrik plats för gemenskap och socialt utbyte med över 400 bokningar per år och flera designpriser.

Idén med den flytande staden är att ytterligare koppla samman Dals Långed med vattnet, eftersom vattnet är mycket viktigt för platsens karaktär. Det bygger också på en tradition av många ikoniska projekt där vatten möjliggjorde förverkligandet av idéer som var svåra att förverkliga på land: från Aldo Rossis Teatro del Mondo till Raumlabor's Floating Berlin.

Flytande staden kommer att vara en plats för olika kulturella evenemang, som kommer att försöka täcka en bred målgrupp och också olika preferenser när det gäller aktiv vs. passiv deltagande. Platsen skulle vara ett tillägg till den befintliga offentliga platsen i Långed Park, och eftersom den är tänkt som en samling av flera flytande plattformar skulle den också ha möjligheten att resa genom Dalsland Kanal till andra platser. En lista över möjliga aktiviteter inkluderar en scen för musik- och teaterföreställningar, konstnärsateljé, grönsaksodling, grillplats, badhus, utomhusklassrum och mer. Det exakta programmet skulle utvecklas genom samarbete mellan alla intresserade parter - lokalbefolkningen, studenter, företagare och fler.

Målet med detta projekt är att designa och konstruera en användbar prototyp av en modulär flytande struktur under sommaren 2024. Projektet utgör en testarena och är experimentellt i sin natur då det utforskar vad en sådan plattform kan innebära och hur den kan fungera på lång sikt. Inom ramen för projektet kommer två små offentliga evenemang att organiseras för att testa och utvärdera de föreslagna lösningarna: så projektet handlar inte bara om den deltagande skapelsen av offentlig plats i samhället, utan också om sammanflätningen av olika kategorier av aktiviteter, vilket förhoppningsvis kommer att integrera fartyget i samhället utan att det känns främmande eller avlägset från icke-konstorienterade människor.

Projektet genomförs i samarbete med University of Washington och Dals Långeds Utvecklingsråd.

Infoträffar inför ansökan

Få reda på mer och ställ frågor om kursen info-tillfällen som hålls via zoom 27 februari kl 16.30 eller 12 mars kl 16.30

Delta via zoomlänk

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Minst 60 högskolepoäng inom design, arkitektur eller motsvarande.

Ansök i tre steg

1. Ansök till kursen via antagning.se. Deadline 15 mars 2024.
  2. Skicka in ditt arbetsprov via SlideRoom. Deadline 15 mars 2024.
  3. Säkerställ att dina meriter som styrker din behörighet till kursen är registrerade på antagning.se. Deadline 15 mars 2024

Ditt arbetsprov ska innehålla:

• Lämna in en portfolio med 3-5 arbetsprover relaterade till området design och arkitektur.
  • Du ska även lämna en kort beskrivning av eventuella tidigare erfarenheter som du har från områden relaterade till deltagande design och byggande: exempel kan vara samarbetsprojekt, volontärarbete och liknande.
  • Motivationsbrev innebär att du kortfattat beskriver dina skäl till varför du är intresserad av deltagande design och byggande, och på vilket sätt du ser dig ha nytta av att delta i kursen.
  • Din ansökan måste vara anonym. Vänligen inkludera inte ditt namn eller några personuppgifter i din ansökan.

Urval

Urvalet baseras på arbetsprov.