Göteborgs universitet
Navigate to video: "Lätt att söka stipendier"
Video (2:52)
"Lätt att söka stipendier"
En student spelar fiol

Stipendier vid Högskolan för scen och musik

Som studerande vid Högskolan för scen och musik har du stora möjligheter att söka och få stipendier för vidareutveckling av konstnärliga och pedagogiska färdigheter. Det kan handla om sommarkurser, privatlektioner eller resor i samband med en masterclass. Undantagsvis kan det även gälla instrumentinköp, material eller utrustning som har med utbildningen att göra. Totalt fördelar och förmedlar vi ungefär tre miljoner kronor per år. Omkring femtio olika stiftelser bidrar till verksamheten, och förutom stipendierna tar skolan emot ytterligare närmare två miljoner kronor i bidrag till verksamheten. Du har dessutom möjlighet att söka andra stipendier, som fördelas av universitetet.

Julia Bengtson

Student på kandidatprogrammet i musik, inriktning individuell studiegång
50.000 från Veronica Öhmans Stipendiestiftelse

Vad betyder stipendiet det för dig? Hur kommer det till användning?

Det betyder ju jättemycket, såklart. Det är väldigt fint att få en bekräftelse på att nåt man lägger så mycket tid på uppskattas, det blir ju en liten knuff i ryggen att fortsätta. Och så tycker jag stiftelsens ändamål är superfint, så det känns extra kul att få ta emot just det här stipendiet! "Med stipendier uppmuntra unga kvinnor som utbildar sig inom musik- och kulturområdet. Mottagare skall förena tradition med upptäckarlust och vidsynthet med kvalitet och kunskap.” Stipendiet kommer till användning i mitt arbete med ljus, och så kommer jag också använda delar av det till att delfinansiera en ny stråke.

Du går sista terminen på individuella programmet, berätta om vad du arbetar med just nu!

Just nu skriver jag mitt examensarbete om ljus som musikalisk komponent, något som jag precis fått upp ögonen för och tycker är superspännande! Parallellt med det jobbar jag på mitt debutalbum, som i breda formuleringar är en mix av folkmusik och pop. Sätter man ihop ljuset och musiken får man min examenskonsert, som jag också jobbar med just nu. Den är man supervälkommen till i maj!

Julia Bengtsson
Foto: Maya Wahlberg

Jonas Egfors

Student på kandidatprogrammet i opera
52 500 kr från Ingrid och Erland Glimstedts fond

Vad betyder stipendiet för dina studier?

– Först och främst: tusen tack för detta stipendium! Det innebär en otrolig hjälp för min utbildning och fortsatta utveckling. Eftersom jag redan studerat i många år är mitt CSN slut, vilket gör att detta bidrag innebär en avsevärd lättnad för mig under mitt sista år på Högskolan för scen och musik. Det ger mig frihet att fokusera mer på studierna och öppnar upp dörrar för ytterligare fördjupning.

Hur planerar du att använda stipendiemedlen?

– På olika sätt. Dels har jag redan beställt flera klaverutdrag av diverse Mozartoperor, utgivna av Bärenreiter. Dessa kostar en del, men att ha dem i bokhyllan underlättar studierna och innebär en stor källa till inspiration! Dels kommer medlen finansiera auditionresor framöver. Utöver detta innebär pengarna ett bidrag som kommer att underlätta min privatekonomi under ett antal månader. Det gör att både tid och energi kommer att frigöras för att fokusera fullt ut på sången och studierna.

Tankar om stipendiefonden och tips för stipendiesökande

– Stipendiefonden erbjuder en fantastisk möjlighet för oss studenter att finansiera våra studier och karriärplaner. Många av oss som studerar på Högskolan för scen och musik har redan flera års studier bakom oss och har således inget studiemedel från CSN kvar. Att denna möjlighet finns innebär därför otroligt mycket; det gör att vi kan fokusera och våga ta vissa ekonomiska risker som denna bransch ibland kräver. Mitt tips till andra studenter är att hålla god uppsikt över de stipendier som finns och verkligen ta sig tid att ansöka.

Porträtt av Jonas Egfors
Jonas Egfors
Foto: Lennart Sjöberg

Ruxanda Efros

Student på masterprogrammet i symfoniskt orkesterspel
52 500 kr från Ingrid och Erland Glimstedts fond

Vad betyder stipendiet för dina studier?

– Jag är oerhört glad att få det här stipendiet mitt sista år på masterprogrammet i symfoniskt orkesterspel. Stipendiet kommer ge mig ett betydande stöd att fortsätta min utveckling som pianist både nu under sista året på Högskolan för scen och musik, samt senare i förberedelsen för arbetslivet.

Hur planerar du att använda stipendiemedlen?

– Under mina masterstudier har jag utvecklat ett stort intresse för att bli en bra repetitör och därför kommer jag använda en del av summan för att ta del av Nordisk Sångfestival i Trollhättan samt ta privata lektioner och coachning för att utöka min kunskap och förbereda mig för professionell verksamhet som ackompanjatör och repetitör inom opera och musikteater.

Tankar om stipendiefonden och tips för stipendiesökande

– Jag är väldigt tacksam för Ingrid och Erland Glimstedtsfondens stöd till både operasångare och pianister. För de studenter som söker skulle jag rekommendera att välja stipendiet som passar deras program och personliga egenskaper, vara tydliga i motivationsbrevet, samt inte missa inlämningsdagen.

Ruxanda Efros bakom en flygel
Ruxanda Efros