- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Tobias Pontara
Tobias Pontara
Professor
Avdelningen för estetikOm Tobias Pontara
Forskning
Två övergripande tematiker har gått som en röd tråd i min forskning genom de senaste tjugo åren. Den första kan beskrivas som en fråga om hur framställningar och representationer av musik påverkar människors föreställningar om vad musik är, hur vi ska värdera musik och vad vi tänker att den betyder eller inte betyder. Den andra frågan handlar om vilken roll musiken själv (men även ljud) spelar för hur vi formar föreställningar om vår omvärld.
I min doktorsavhandling Brev från den autonoma musikens värld: den diskursiva konstruktionen av musikalisk autonomi i den samtida klassiska CD-skivan från 2007 undersökte jag hur historiskt inflytelserika föreställningar om den västerländska konstmusiken reproduceras i samtida diskurser kopplade till den internationella skivindustrin. Efter avhandlingen har min forskning i huvudsak kretsat kring tre olika områden: (1) filmmusik och audiovisuellt världsskapande; (2) kultur- och medieinriktade studier med fokus på diskurser om musik; samt (3) musikfilosofi och musikestetik. I min filmmusikaliska forskning har jag kombinerat teoretiska artiklar som berör grundläggande begrepp och problem inom filmmusikforskning och audiovisualitetsstudier med tolkningar och analyser av specifika filmer. Den musikfilosofiska forskningen har fokuserat på kunskapsteoretiska, metodologiska och tolkningsteoretiska problemställningar kopplade både till musikvetenskaplig forskning och till anglo-amerikansk analytisk musikfilosofi.
I forskningsprojektet Vardagens apparatur: musikens medialisering, disciplinering och lokalisering, i Sverige 1900-1970 (finansierat av Vetenskapsrådet 2016-2018) studerade jag hur föreställningar om musiklyssnande kommer till uttryck och förändras i svenska spelfilmer mellan 1930 och 1970. I forskningsprojektet Tarkovskijs ljudspår: musikens och ljudets funktion och betydelse i Andrei Tarkovskijs filmer (finansierat via RJ Sabbatical 2018) undersökte jag musikens och ljudets roll i den ryske regissören Andrei Tarkovskijs filmer. Detta projekt resulterade i tre vetenskapliga artiklar samt monografin Andrei Tarkovsky's Sounding Cinema: Music and Meaning from Solaris to The Sacrifice (Routledge, 2020).
På senare tid har den kultur- och medieteoretiskt inriktade forskningen kommit att stå alltmer i centrum. Jag är för närvarande projektledare för det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet Klassisk musik för en medialiserad värld: visuella och audiovisuella representationer av västerländsk konstmusik i det moderna mediesamhället. Projektet pågår mellan 2018 och 2023 och involverar fem forskare. Syftet med projektet är att skapa en djupare förståelse av den klassiska musiken som ett kulturellt och medialiserat samtidsfenomen. Vilka föreställningar om klassisk musik finns i dagens samhälle? Hur formas samtidens förståelse av den klassiska musiken genom spridningen av bilder, filmer och andra visuella och audiovisuella representationer i olika media? Läs mer här: https://www.gu.se/forskning/klassisk-musik-for-en-medialiserad-varld-visuella-och-audiovisuella-representationer-av-vasterlandsk-konstmusik-i-det-moderna-mediesamhallet
Under hösten 2023 har jag startat upp forskningsprojektet Konspiratoriska ljudspår: musikens och ljudets roll i audiovisuellt medierad konspirationsteoretisk diskurs (finansierat av Riksbankens Jubileumsfond 2023-2026). Projektet studerar hur ljud, musik, tystnad och röstanvändning mobiliseras för att föra fram konspirationsteoretiska budskap i ett mediesamhälle som alltmer präglas av multimodal och audiovisuell kommunikation. Den centrala forskningsfrågan är: hur och i vilken utsträckning är ljudspårselement involverade i den audiovisuella kommunikationen av konspirationsteoretiska påståenden och världsbilder?
Jag är medlem av den interdisciplinära forskarskolan Demokratins framtid: kulturella analyser av illiberal populism i krisernas tid (Vetenskapsrådet 2023-2027) där jag bland annat är huvudhandledare för en doktorand. Syftet med forskarskolan är att utifrån kulturvetenskapliga perspektiv utveckla metoder och teorier för att analysera de populistiska rörelser som hotar demokratiutveckling i Sverige och runt om i världen. I forskarskolan ingår forskare och doktorander från Göteborgs universitet, Uppsala universitet, Linköpings universitet, Lunds universitet, Södertörns högskola och Linnéuniversitetet. Bland de ämnen som finns representerade märks genusvetenskap, etnologi, kulturstudier och musikvetenskap.
Undervisning
Jag har undervisat inom de flesta områden av musikvetenskapen: musikhistoria, musikteori och musikanalys, populärmusikstudier, filmmusik, samtida kompositionstekniker, musik och kulturteori, musikestetik och musikfilosofi, feministiska och genusvetenskapliga perspektiv inom musikvetenskapen, musik och medieteori, opera samt musiketnologi. Jag har också handlett ett stort antal uppsatser på alla nivåer samt även fungerat som huvudhandledare och bihandledare för flera forskningsprojekt på doktorandnivå. Utöver detta har jag också undervisat på de två kandidatprogrammen - Kandidatprogrammet Kultur och Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap (MEK) - vid Institutionen för kulturvetenskaper. Det senare programmet (MEK) var jag också med och utvecklade. Jag har också undervisat på Masterprogrammet Kultur och demokrati. Både i min undervisning och tidigare i egenskap av studierektor i musikvetenskap (2014-2017) vid Göteborgs universitet har jag sökt utveckla pedagogiska perspektiv och undervisningsmetoder som syftar till en mer forskningsförankrad, problemorienterad och studentaktiv undervisning.
Mellan 2018 och 2021 var jag vice-prefekt för forskning vid Institutionen för kulturvetenskaper.
Från våren 2023 är jag ledamot av Humanistiska fakultetens lärarförslagsnämnd (LFN) vid Göteborgs universitet.
Från och med 1 januari 2024 är jag ledamot av Kungliga Musikaliska Akademiens forskningsnämnd.
Tillsammans med Catharina Thörn (professor i kulturstudier vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet) drev jag mellan 2020 och 2022 podcasten Filmvärldar: https://poddtoppen.se/podcast/1540084112/filmvarldar
-
Självcentrerade dirigenter och introverta musiklyssnare: Klassisk musik i samtida film och
tv-serier
Tobias Pontara
Klassisk musik i det moderna mediesamhället: Konstruktioner, föreställningar, förhandlingar / Red. Tobias Pontara & Åsa Bergman. - 2024 -
Sounds of Persuasion: Music and Voice in 9/11 Conspiracy
Documentaries
Tobias Pontara, Holly Rogers
Conspiracy theories, disinformation and ideological worldmaking in multimodal and audiovisual communication, Gothenburg 16-17 maj, 2024 - 2024 -
Sonic worldmaking: Conspiracy theory and soundtrack rhetoric in Loose Change: An American Coup
(2009/2015)
Tobias Pontara
Musikforskning idag, 12-14 juni, 2024 - 2024 -
Conspiracy soundtracks: The role of sound and music in conspiracy theoretical
documentaries
Tobias Pontara
CONNOR: The Nordic Network of Conspiracy Theory Research Inaugural Conference - 2024 -
Inledning: Klassisk musik, diskurser och
medier
Tobias Pontara
Klassisk musik i det moderna mediesamhället: Konstruktioner, föreställningar, förhandlingar - 2024 -
Klassisk musik i det moderna mediesamhället: Konstruktioner, föreställningar,
förhandlingar
-
Music as Embodied and Emergent: Expanding on a Theme by Joseph
Margolis
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
International Review of the Aesthetics and Sociology of Music - 2023 -
Filmmusik och
världsskapande
Tobias Pontara
Ikaros - Tidskrift om människan och vetenskapen - 2023 -
Art Music, Perfection and Power: Critical Encounters with Classical Music Culture in Contemporary
Cinema
Tobias Pontara
Open Library of Humanities - 2021 -
Andrei Tarkovsky's Sounding Cinema: Music and Meaning from Solaris to The
Sacrifice
Tobias Pontara
2020 -
Musicalized ontologies: Exploring the role of music in contemporary cultural and political
worldmaking
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Musikforskning idag, Lund,10 juni 2020 - 2020 -
Performance, Perfectionism, Power: Critical dialogues with classical music culture in Grand Piano (2013), The Violin Player (2018) and The Perfection
(2019)”
Tobias Pontara
Music and the Moving Image, New York, USA, 28 - 31 May, 2020 - 2020 -
Vem är egentligen Arthur
Fleck?
Tobias Pontara
Röda Rummet - 2020 -
Människan, musiken och kunskapen: om kunskap som slutgiltighet i Arvo Pärts
Magnificat
Tobias Pontara
Finsk Tidskrift - 2019 -
Hur lyssnar rollkaraktären? Skildringar av lyssnande till teknologiskt medierad musik i svenska filmer
1930-1970
Tobias Pontara
Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige / red. Ulrik Volgsten - 2019 -
Musikalisering och
medialisering
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige / red. Ulrik Volgsten. - 2019 -
Allmänna teknologier och privata rum: förutsättningar för den digitala tidsålderns solipsistiska
ljudkultur
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige / red. Ulrik Volgsten. - 2019 -
The Music of Sacrificial Acts: Displacement, Redemption; Beethoven and Verdi in Andrei Tarkovsky’s
Nostalghia
Tobias Pontara
Music, Memory, Nostalghia and Trauma in European Cinema after the Second World War (M. Baumgartner & E. Boczkowska, eds.) - 2019 -
Scoring the incomprehensible: The role and significance of electronic music in Andrei Tarkovsky’s Mirror
(1975)
Tobias Pontara
Music and the Moving Image. New York: May 24-27, 2018 - 2018 -
Listening to technologically mediated music in film:
Representations of social and solitary listening in Swedish cinema
1930–70
Tobias Pontara
Svensk tidskrift för musikforskning - 2018 -
Musicalization and
Mediatization
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Mirac 2017 (Music Focused Interdisciplinary Research & Analysis Center), Stockholm, Sweden, November 22-23, 2017 - 2017 -
Domestic space, music technology and the emergence of solitary listening:
Tracing the roots of solipsistic sound culture in the digital
age
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Svensk tidskrift för musikforskning - 2017 -
Musicalization and
Mediatization
Tobias Pontara, Ulrik Volgsten
Dynamics of mediatization: Institutional change and everyday transformations in a digital age / edited by Olivier Driessens, Göran Bolin, Andreas Hepp, Stig Hjarvard - 2017 -
Here, There and Everywhere: On the Musicalization of Everyday
Life
Ulrik Volgsten, Tobias Pontara
6th European Communication Conference. Mediated (Dis)Continuities: Contesting Pasts Presents and Futures (ECREA 2016), Prague, Czech Republic, November 9-12, 2016 - 2016 -
Classical Music in the Films of Andrei
Tarkovsky
Tobias Pontara
Royal Musical Association Annual Conference 2016. London: September 3-5, 2016. - 2016 -
Between creativity and justification: Theoretical and philosophical perspectives on critical interpretation in musical
research
Tobias Pontara
Keynote speech at the 2016 Finnish Doctoral Musicology Network. Helsinki/Järvenpää: September 26-28, 2016. - 2016 -
Interpretation and Underscoring: Modest Constructivism and the Issue of Nondiegetic versus Intradiegetic Music in
Film
Tobias Pontara
Music and the Moving Image - 2016 -
Scoring sacrificial acts: haunting memories, impossible longings and classical music in Andrei Tarkovsky’s
Nostalghia
Tobias Pontara
Music and the Moving Image. New York: May 29-31 2015 - 2015 -
Interpretation, Imputation, Plausibility: Towards a Theoretical Model for Musical
Hermeneutics
Tobias Pontara
International Review of the Aesthetics and Sociology of Music - 2015 -
A World With and Without Music: Models of Musical Underscoring and the Construction of the Cinematic
Diegesis
Tobias Pontara
17th Nordic Musicological Congress, Aalborg: August 11-14. - 2015 -
Bach at the Space Station: Hermeneutic Pliability and Multiplying Gaps in Andrei Tarkovsky's
Solaris
Tobias Pontara
Music, Sound, and the Moving Image - 2014 -
Bach, Wagner and Narrative Levels in Film – Classical Music in Ingmar Bergman’s Through a glass darkly (1961), Andrei Tarkovsky’s Solaris (1972) and Lars von Trier’s Melancholia
(2011)
Tobias Pontara
Musikforskning idag. Växjö: June 11-13 2014 - 2014 -
Interpretation and Underscoring: Modest Constructivism and the Issue of Nondiegetic versus Intra-diegetic Music in
Film
Tobias Pontara
Music and the Moving Image. New York: May 28 - June 1, 2014 - 2014 -
Recension av Ulrik Volgsten: Från snille till geni: den svenska kompositörsrollens omvandlingar från Kraus till
Måndagsgruppen
Tobias Pontara
Respons - 2013 -
Recension av James Wierzbicki (red.): Music, Sound, and Filmmakers: Sonic Style in
Cinema
Tobias Pontara
Svensk tidskrift för musikforskning - 2013 -
Bach at the Space Station: Exploring the Fantastical Gap in Andrei Tarkovsky’s
Solaris
Tobias Pontara
Music and Media, Torino: June 28-29 - 2012 -
Tolkning och trovärdighet: en diskussion utgående från två invändningar mot tolkningsstrategier inom den ”nya”
musikvetenskapen
Tobias Pontara
Musikforskning idag. Uppsala: June 14-16 - 2011 -
Methodology in Aesthetics: The Case of Musical
Expressivity
Tobias Pontara
Philosophical Studies - 2011 -
Beethoven Overcome: Romantic and Existentialist Utopia in Andrei Tarkovsky’s
Stalker
Tobias Pontara
19th Century Music - 2011 -
Intuitions and Evidence in Theories of Musical
Expressivity
Tobias Pontara, Erkki Huovinen
Music and Philosophy Study Day. Kings College, London: February 20-21 - 2010 -
Recension av Giles Hooper: The Discourse of
Musicology
Tobias Pontara
Svensk tidskrift för musikforskning - 2010 -
Ode to Silence: Beethoven’s Ninth and the Fate of Humanity in the Last Scene of Andrei Tarkovsky’s
Stalker
Tobias Pontara
Music and the Moving Image. New York: May 29-31 - 2009 -
Intuitioner, evidens och kunskapsanspråk: En närmare blick på den musikfilosofiska diskussionen om musikens
expressivitet
Tobias Pontara, Erkki Huovinen
Musikvetenskap idag. Lund: June, 9-11 - 2009 -
Beethoven, Bach and Tarkovsky: Classical music in Andrej Tarkovsky’s
films
Tobias Pontara
Leeds Film Music Conference. Leeds: November 6-7 - 2009 -
Recension av Olle Edström (red.): Säg det i toner och därtill med
ord
Tobias Pontara
Finsk Tidskrift - 2009 -
Recension av Alf Gabrielsson: Starka musikupplevelser: Musik är mycket mer än bara
musik
Tobias Pontara
Nutida Musik - 2009 -
Recension av Henrik Marstal: Arvo Pärt: Længslen efter de hvide
tangenter
Tobias Pontara
Nutida Musik - 2008 -
Ett tonalt välordnat samhälle eller anarki: estetiska och sociala aspekter på svensk konstmusik 1945-1960 (Mats
Arvidsson)
Tobias Pontara
Nutida Musik - 2008 -
Historiskt informerade framföranden: några kritiska reflektioner kring en övergiven
diskussion
Tobias Pontara
Svensk tidskrift för musikforskning - 2008 -
Retorik, hegemoni och musikforskning: mot en pragmatisk syn på
musikvetenskapen
Tobias Pontara
STM-Online - 2008 -
Brev från den autonoma musikens värld: den diskursiva konstruktionen av musikalisk autonomi i den samtida klassiska
CD.skivan
Tobias Pontara
2007 -
Constructing the relevant listener: power, knowledge and the construction of identity in the discourse of musical
autonomy
Tobias Pontara
Music & Identity: Transformation and Negotiation - 2007 -
Constructing the Relevant
Listener
Tobias Pontara
Music and Identity II. Mthatha, South Africa: April, 4-6 - 2006 -
Johannes Brahms symfonier och den musikaliska autonomins
diskurs
Tobias Pontara
Musikvetenskap idag. Växjö: June 7-9 - 2005 -
The Discourse of Autonomous Music and the Construction of
Identity
Tobias Pontara
Music and Identity I. Stellenboch: November 24-25 - 2004 -
The Possibility of Critically Informed
Performances
Tobias Pontara
Music: Concept, Writing and Performance. Copenhagen: November 25-29 - 2002