- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Sara Eliasson
Sara Eliasson
Doktorand
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Sara Eliasson
Mitt forskningsintresse riktar sig mot teknikundervisning förskolan; hur den kan möjliggöras inom förskolans kontext, och hur barn lär sig om teknik.
Det övergripande syftet med min avhandling är att studera interaktionen mellan förskollärare och barn i förskolans teknikundervisning. Jag är speciellt intresserad av intersubjektivitet, och på vilket sätt individerna delar, samordnar och förhåller sig till varandras perspektiv och förståelse av teknikämnets begrepp och principer. Jag utforskar även hur deltagarna konceptualiserar teknikkunskap på vardagliga och vetenskapliga sätt i interaktionen.
-
Kapitel 6. Olika dimensioner av teknikens natur i förskolans
teknikundervisning
Sara Eliasson
Teknik i förskolan på vetenskaplig grund : robotar möter enkla maskiner / red.: Pernilla Sundqvist, Jonas Hallström, Jesper Haglund, Johan Boström. - 2025 -
Exploring children's agency in preschool technology
activities
Sara Eliasson
Konferensbidrag OMEP World Conference 2025 - 2025 -
Supporting children’s participation and agency in preschool technology activities by bridging everyday and scientific
understandings
Sara Eliasson
Konferensbidrag OMEP European Conference - 2024 -
Teknikundervisning i förskolan: - en balansakt mellan målinriktning, lek och
utforskande
Sara Eliasson
Venue - 2024 -
The Interrelation Between Everyday and Scientific Conceptualization in Preschool Technology
Activities
Sara Eliasson, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Journal of Research in Childhood Education - 2024 -
You don’t have to re-invent the wheel to implement technology activities in early childhood
education
Sara Eliasson, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Early Childhood Education Journal - 2024 -
Linking everyday concepts and scientific concepts as means for children’s participation in preschool technology
activities.
Sara Eliasson, Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson
Konferensbidrag EECERA Conference 2023 - 2023 -
Vardagliga begrepp och vetenskapliga begrepp i förskolans
teknikaktiviteter
Sara Eliasson, Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson
Konferensbidrag Norsk Barnhageforskningskonferense - 2023 -
A systematic literature review of empirical research on technology education in early childhood
education
Sara Eliasson, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
International Journal of Technology and Design Education - 2023 -
From the specific to the general- preschool teachers’ orchestration of technology education in explorative
play
Sara Eliasson, Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson
Konferensbidrag EECERA Conference 2022 - 2022 -
Teknikundervisning i
förskolan
Sara Eliasson
2022 -
Exploring dimensions of technology in Early Childhood Education
activities
Sara Eliasson, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
EECERA online-conference - 2021 -
Upprepad enskild läsning i förskolan - samspel mellan förskollärare, barn och
bilderbok
Sara Eliasson, Elisabeth Mellgren
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red) - 2019