Linus Bylund
Universitetsadjunkt
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktningOm Linus Bylund
Linus Bylund är doktorand i ämnesdidaktik med inriktning mot hållbar utveckling. Avhandlingsarbetet sker inom det av Vetenskapsrådet finansierade projektet Utbildning för hållbar utveckling i en ojämlik värld: Populationer, kunskap(er) och livsstilar. Projektets syfte, som är inspirerat av foucauldiansk teori om biopolitik, är att empiriskt undersöka hur utbildning för hållbar utveckling implementeras i relation till olika populationer globalt, samt vilka föreställningar om "gröna" kunskaper och hållbara livsstilar som dessa utbildningsinsatser skapar.
-
Education for sustainable development among rich and poor: didactical responses to biopolitical
differentiation
Linus Bylund
Environmental Education Research - 2023 -
‘We must urgently learn to live differently’: the biopolitics of ESD for
2030
Linus Bylund, Beniamin Knutsson, Sofie Hellberg
Environmental Education Research - 2022 -
Rädslan för de fattiga: Om malthusianskt tankegods och behovet av kritiska perspektiv i
geografiundervisning
Linus Bylund
Geografiska Notiser - 2021 -
Biopolitik, differentiering och ojämlikhet i ESD for
2030
Beniamin Knutsson, Linus Bylund, Sofie Hellberg
Nordisk forskningskonferanse om bærekraft i utdanning, 21-22 oktober, 2021, Oslo - 2021 -
Den didaktiska vem-frågan: Ett sätt att hantera skillnad eller risk att reproducera
ojämlikhet?
Linus Bylund
Presentation, Forskning pågår 2021, 3 november, 2021, Göteborg - 2021 -
Implementeringen av Eco-Schools i en ojämlik värld: Biopolitisk differentiering inom global utbildning för hållbar
utveckling
Linus Bylund, Beniamin Knutsson, Jonas Lindberg
Nordisk forskningskonferanse om bærekraft i utdanning, 21-22 oktober, 2021, Oslo - 2021 -
Eco-Schooling in an unequal
world
Linus Bylund
ECER 2021, Emerging Researchers' Group - 2021 -
Nytt globalt utbildningsramverk riskerar cementera
ojämlikhet
Beniamin Knutsson, Linus Bylund, Sofie Hellberg, Jonas Lindberg
Omvärlden - 2021 -
The Who? Didactics, differentiation and the biopolitics of
inequality
Linus Bylund, Beniamin Knutsson
Utbildning och Demokrati - 2020