- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Linus Bylund
Linus Bylund
Universitetslektor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning samhällsvetenskapOm Linus Bylund
Linus Bylund är lektor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen och hållbar utveckling. Hans forskning berör frågor om makt och ojämlikhet inom hållbarhetsutbildning och är influerad av kritiska traditioner, främst Foucaults teorier om biopolitik och governmentality. I sin avhandling undersökte han hur fattiga och rika elevpopulationer adresseras genom utbildning för hållbar utveckling i vitt skilda geografiska och socioekonomiska kontexter i Rwanda, Sverige, Sydafrika och Uganda. Linus forskning fokuserar även på hur demokratiska och ekologiska hänsyn kan förenas i hållbarhetsutbildning samt hur kritiska perspektiv kan utmana och komplettera neoklassisk nationalekonomi inom geografi- och samhällskunskapsundervisning.
Linus undervisar på olika nivåer, från grundutbildning till mastersutbildning. Han undervisar bland annat i samhällskunskaps- och geografididaktik på lärarprogrammen samt inom det internationella mastersprogrammet i utbildning för hållbar utveckling
-
Apping lunch and earning keep: Eco-Schooling in an unequal
world
Linus Bylund, Beniamin Knutsson, Jonas Lindberg
Environmental Education Research - 2024 -
Education for Sustainable Development in an Unequal World: Biopolitics, Differentiation
and Affirmative
Alternatives
-
Education for sustainable development among rich and poor: didactical responses to biopolitical
differentiation
Linus Bylund
Environmental Education Research - 2024 -
Differentiation, didactics and inequality: How rich and poor populations are educated for
sustainability
Linus Bylund
2023 -
Egna eller andras lokala problem? Hur lokalsamhället förstås och mobiliseras för hållbarhet i rika och fattiga
kontexter
Linus Bylund, Beniamin Knutsson
Nordisk forskningskonference for miljø og bæredygtig udvikling i uddannelse - 2023 -
Gott eller blott liv? Om global Eco-Schools-implementering, biopolitik och elefanten i
(klass)rummet
Beniamin Knutsson, Linus Bylund
Nordisk forskningskonference for miljø og bæredygtig udvikling i uddannelse, 21-22 november 2023, Köpenhamn - 2023 -
‘We must urgently learn to live differently’: the biopolitics of ESD for
2030
Linus Bylund, Beniamin Knutsson, Sofie Hellberg
Environmental Education Research - 2022 -
Rädslan för de fattiga: Om malthusianskt tankegods och behovet av kritiska perspektiv i
geografiundervisning
Linus Bylund
Geografiska Notiser - 2021 -
Biopolitik, differentiering och ojämlikhet i ESD for
2030
Beniamin Knutsson, Linus Bylund, Sofie Hellberg
Nordisk forskningskonferanse om bærekraft i utdanning, 21-22 oktober, 2021, Oslo - 2021 -
Den didaktiska vem-frågan: Ett sätt att hantera skillnad eller risk att reproducera
ojämlikhet?
Linus Bylund
Presentation, Forskning pågår 2021, 3 november, 2021, Göteborg - 2021 -
Implementeringen av Eco-Schools i en ojämlik värld: Biopolitisk differentiering inom global utbildning för hållbar
utveckling
Linus Bylund, Beniamin Knutsson, Jonas Lindberg
Nordisk forskningskonferanse om bærekraft i utdanning, 21-22 oktober, 2021, Oslo - 2021 -
Eco-Schooling in an unequal
world
Linus Bylund
ECER 2021, Emerging Researchers' Group - 2021 -
Nytt globalt utbildningsramverk riskerar cementera
ojämlikhet
Beniamin Knutsson, Linus Bylund, Sofie Hellberg, Jonas Lindberg
Omvärlden - 2021 -
The Who? Didactics, differentiation and the biopolitics of
inequality
Linus Bylund, Beniamin Knutsson
Utbildning och Demokrati - 2020