- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Karin Lager
Karin Lager
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Karin Lager
Docent i Barn- och ungdomsvetenskap
Forskningsintressen Mitt forskningsintresse är kvalitetsfrågor i pedagogiska praktiker och jag intresserar mig specifikt för hur uppdrag i policytexter tolkas, anpassas och genomförs i fritidshem och förskola. I min avhandling utforskar jag systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet. Avhandlingen fokuserar dels föreställningar om och strategier för systematiskt kvalitetsarbete i kommuner, dels systematiskt kvalitetsarbete i fritidshemmets vardagliga praktik. I mitt postdoc-projekt undersöker jag barns fritid i fritidshem utifrån barns perspektiv. Studien visar stora skillnader i barns vardagsliv i fritidshem och att förutsättningar i fritidshem många gånger saknas för att kunna leva upp till nationella intentioner. Resultaten visar tydliga kvalitetsskillnader i fritidshem utifrån hur tid, rum och relationer samkonstrueras. I ett pågående projekt undersöker jag hur utvärdering i fritidshem kan genomföras dels i den lokala praktiken, dels i lednings- och organisationspraktiker.
Forskningsintresset anknyter till Barn- och ungdomsvetenskap och jag leder forskningsmiljön Kvalitet i förskola och fritidshem (QiPS – Quality in Preschool and School-age educare) och dess strategiska utvecklingsarbete, vid institution för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL).
Jag deltar i Nordiska forskningsnätverket för evidensbaserad förskola av hög kvalitet för social rättvisa som leds av Stockholms universitet.
Undervisningsintressen Som lektor undervisar jag främst inom lärarutbildning men även forskarutbildning och mastersprogram i Barn- och ungdomsvetenskap samt fortbildning för verksamma lärare. Jag undervisar inom grundlärarprogrammet och inom förskollärarprogrammet vid Göteborgs universitet med fokus på bedömning, dokumentation och utvärdering av förskola, skola och fritidshem. Jag leder en kurs om att leda och organisera fritidshem som är en fortbildningskurs för rektorer och ges på avancerad nivå.
Jag är biträdande programledare för grundlärarprogrammet och ansvarar för inriktningen mot arbete i fritidshem samt inriktningen för yrkeserfarna i fritidshem (GRY).
-
Quality in School-Age EduCare (SAEC) in
Sweden
Karin Lager
Exploring Issues of Quality in Extended Education Programs - 2025 -
Hög kvalitet i
fritidshem?
Karin Lager
WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education Conference, Norrköping 24-27 september 2025 - 2025 -
The institutional grip of evaluation in Swedish school-age
educare
Karin Lager
The international conference "WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education: Extended Education in the Future - Opportunities and Challenges" - 2025 -
Policy enactment in Swedish School-Age EduCare�“The Curriculum and the
Fripp”
Karin Lager
The international conference "WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education: Extended Education in the Future - Opportunities and Challenges" - 2025 -
Teacher leadership in a high-quality
practice
Karin Lager
Frontiers in Education - 2025 -
Ett fritidshem för alla barn? : Argumenterande diskurser i remissvar angående en likvärdig
utbildning
Björn Haglund, Jan Gustafsson, Karin Lager
Pedagogisk forskning i Sverige - 2025 -
Exploring Good
Practice
Camilla Björklund, Karin Lager, Hanna Petersson, Ann-Charlott Wank, Pia Williams
Presentation at Workshop 3, The Nordic Evidence Based High Quality Early Childhood Education and Care Research Network for Social Justice. Stavanger University, Norway 26-27 March - 2025 -
“Fem tysta” och andra disciplinerande
strategier
Karin Lager, Jan Gustafsson Nyckel
Educare - Vetenskapliga skrifter - 2025 -
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid / Björn Haglund, Jan Gustafsson Nyckel & Karin Lager
(red.).
Björn Haglund, Jan Gustafsson Nyckel, Karin Lager
2024 -
Systematiskt kvalitetsarbete i
fritidshem
Karin Lager
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid / [ed] Haglund, Björn, Gustafsson Nyckel, Jan & Lager, Karin - 2024 -
“Sadly, we just let it go, it is so normalized”: Staff descriptions of violence among children within organized
leisure
Anna-Lena Borg, Karin Lager
Journal of Leisure Research - 2024 -
The travelling and embedding of discourses on quality in early childhood education and
care
Jan Gustafsson Nyckel, Eva Johansson, Karin Lager, Marie-Helene Zimmerman Nilsson
ETHNOGRAPHY AND EDUCATION - 2024 -
Children’s experiences: The institutional grip of evaluation in Swedish school-age
educare
Karin Lager
Journal of Childhood, Education and Society - 2024 -
Experiences in researching with
children
Karin Lager
PARS 2023 Conference October 14th - 2023 -
Children's perspective on care in routine situations in school-age edcuare
centers
Karin Lager, Jan Gustafsson Nyckel
Between School and Recreation – Quality in Extended Education - 2023 -
Meaningful leisure time in school-age educare: the value of friends and collective
strategies
Karin Lager, Jan Gustafsson Nyckel
Education In The North - 2022 -
Evaluation, a quality
process
Karin Lager
Nordisk läroplansteoretisk konferens - Education between hope and happening, 20 OKT 2022 - 21 OKT 2022 Linnéuniversitetet Växjö - 2022 -
Rum för meningsfull
fritid?
Maria Hammarsten , Karin Lager, Marita Lundström
TTELA – före detta Trollhättans Tidning och Elfsborgs Läns Allehanda. - 2022 -
The value of friends and collective strategies in children’s everyday lives – Meaningful leisure time in Swedish School-Age
EduCare
Karin Lager, Jan Gustafsson-Nyckel
Childlife-Conference 19-21 september 2022 - 2022 -
Fritidspedagogiskt arbete: en bok om
metodik
Karin Lager, Inger Brännberg
2022 -
Elevers perspektiv på sin fritid i
fritidshem
Karin Lager
Barn i fritidshem / Helene Elvstrand och Lina Lago (red.). - 2022 -
”Som kompisar, fast vuxna”: relationens betydelse för barns aktörskap i
fritidshem
Karin Lager
Barn - 2021 -
Teachers Enacting Complementation and Compensation in a Practice under Strain: Policy and Practice in Swedish School-Age
EduCare
Karin Lager, Jan Gustafsson Nyckel
International Journal for Research on Extended Education (IJREE) - 2021 -
Children’s spaces in Swedish school-age
educare
Karin Lager
3rd WERA-IRN: Extended Education Conference 2021 - 2021 -
Possibilities and Impossibilities for Everyday Life: Institutional Spaces in School-Age
Educare
Karin Lager
International Journal for Research on Extended Education (IJREE) - 2020 -
Barncentrerad utvärdering: en modell för utvärdering i
fritidshem
Karin Lager
Skolutveckling i teori och praktik / [ed] Åsa Hirsh & Anette Olin - 2020 -
Det dubbla kompetenskravet: en studie av lärarstudenters utveckling av kompetenser inom en ny
lärarutbildning
Emilia Berglund, Karin Lager, Jennifer Lundqvist, Jan Gustafsson Nyckel
Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse - 2019 -
Systematic Quality Work in a Swedish
Context
Karin Lager
Nordic Families, Children and Early Childhood Education. Garvis, S., Harju-Luukkainen, H., Sheridan, S., Williams, P. (Eds.) - 2019 -
Leisure-time centres: social pedagogical tradition in educational
practice
Karin Lager
Early Child Development and Care - 2019 -
Att undervisa i
fritidshem
Karin Lager
Educare - 2018 -
Fritidspedagog/lärare i fritidshem
– en profession i ständig
rörelse
Jan Gustafsson,, Karin Lager, Björn Haglund
Forskning pågår, 31 oktober, 2018. Göteborgs Universitet - 2018 -
Teacher in leisure-time centre - a profession in constant
change
Karin Lager, Jan Gustafsson, Björn Haglund
NERA Conference, Oslo Norway 8-10 mars 2018 - 2018 -
Reflections on aspects of interaction using
ECERS-3
Karin Lager
NERA Conference, Copenhagen, Denmark 2017 - 2017 -
Teaching in leisure-time
centres
Karin Lager
NERA Conference, Copenhagen, Denmark 2017 - 2017 -
Lärare i Fritidshem - en profession i ständig
rörelse
Jan Gustafsson, Karin Lager, Björn Haglund
Nationell konferens i Pedagogiskt arbete 14-15 augusti, Göteborg 2017. - 2017 -
Systematic quality development work in a Swedish leisure-time
centre
Karin Lager, Sonja Sheridan, Jan Gustafsson
Scandinavian Journal of Educational Research - 2016 -
Learning to play with new friends: systematic quality development work in a lesiure-time
centre
Karin Lager
Early Child Development and Care - 2016 -
The leisure-time centres reproduction of a social pedagogical
approach.
Karin Lager
Presentation at paper-session at the NERA/NFPF 2015: Marketisation and Differentiation in Education, Gothenburg, Sweden 4-6 March, 2015. - 2015 -
Teacher’s documentation and evaluation of quality in relation to children’s
learning.
Karin Lager
Paper presentation at the Moscow 4th Annual International Research-to-Practice Conference «Early Childhood Care and Education» Moscow Russia, 23-25 April, 2015. - 2015 -
Systematic quality work – policy into
practice.
Karin Lager
Accepted paper for presentation at the 25th EECERA annual conference ‘Innovation, experimentation and adventure in early childhood' Barcelona, Catalunya, Spain 7th - 10th September 2015. - 2015 -
I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling. En policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och
fritidshemmet.
Karin Lager
2015 -
Play as
policy.
Karin Lager
Paper presented at the EECERA 24Th EECERA annual conference ‘Us, them & me: Universal, Targeted or Individuated Early Childhood Programmes' Crete, Greece 7th—10th September, 2014. - 2014 -
Perspektiv på kvalitet – betydelsen av att veta vad vi vill förbättra och
utveckla
Karin Lager
Förskoletidningen - 2012 -
Att organisera för kvalitet - en studie om kvalitetsarbete i kommunen och
förskolan
Karin Lager
2010 -
Children as participants – what can we learn from
children?
Karin Lager
“Learning to listen, listening to learn” The OMEP international Conference and Workshop Lagos, Nigeria August 3-7, 2009. - 2009