- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Karin Lager
Karin Lager
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Karin Lager
Forskningsintressen Mitt forskningsintresse riktar sig mot kvalitetsfrågor i pedagogiska praktiker och jag intresserar mig specifikt för hur uppdrag i policytexter tolkas, anpassas och genomförs i fritidshemmets praktik. I min avhandling utforskar jag systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet. Avhandlingen fokuserar dels föreställningar om och strategier för systematiskt kvalitetsarbete hos nyckelpersoner i kommunernas kvalitetsarbete, dels riktas fokus mot systematiskt kvalitetsarbete i fritidshemmets vardagliga praktik. I mitt postdoc-projekt undersöker jag barns fritid i fritidshem utifrån barns perspektiv. Studien visar att barns vardagsliv i fritidshem är mycket skilda och att förutsättningar i fritidshem många gånger saknas för att kunna leva upp till nationella intentioner. I ett pågående projekt undersöker jag hur utvärdering i fritidshem kan genomföras dels i den lokala praktiken dels i lednings- och organisationspraktiker. Forskningsfältet anknyter till Barn- och ungdomsvetenskap och jag ingår i forskargruppen Policy, profession, Quality and Learning vid institution för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL).
Undervisningsintressen Som lektor undervisar jag främst inom lärarutbildning men även masterprogram i Barn- och ungdomsvetenskap samt fortbildning för verksamma lärare. Jag undervisar inom grundlärarprogrammet och inom förskollärarprogrammet vid Göteborgs universitet med fokus på bedömning, dokumentation och utvärdering av förskolan, skolans och fritidshemmets praktiker.
Jag är bitr programledare för grundlärarprogrammet och ansvarar för inriktningen mot arbete i fritidshem samt inriktningen för yrkeserfarna i fritidshem (GRY).
-
Children’s experiences: The institutional grip of evaluation in Swedish school-age
educare
Karin Lager
Journal of Childhood, Education and Society - 2024 -
“Sadly, we just let it go, it is so normalized”: Staff descriptions of violence among children within organized
leisure
Anna-Lena Borg, Karin Lager
Journal of Leisure Research - 2023 -
Experiences in researching with
children
Karin Lager
PARS 2023 Conference October 14th - 2023 -
Children's perspective on care in routine situations in school-age edcuare
centers
Karin Lager, Jan Gustafsson Nyckel
Between School and Recreation – Quality in Extended Education - 2023 -
Evaluation, a quality
process
Karin Lager
Nordisk läroplansteoretisk konferens - Education between hope and happening, 20 OKT 2022 - 21 OKT 2022 Linnéuniversitetet Växjö - 2022 -
Rum för meningsfull
fritid?
Maria Hammarsten , Karin Lager, Marita Lundström
TTELA – före detta Trollhättans Tidning och Elfsborgs Läns Allehanda. - 2022 -
The value of friends and collective strategies in children’s everyday lives – Meaningful leisure time in Swedish School-Age
EduCare
Karin Lager, Jan Gustafsson-Nyckel
Childlife-Conference 19-21 september 2022 - 2022 -
Fritidspedagogiskt arbete: en bok om
metodik
Karin Lager, Inger Brännberg
2022 -
Elevers perspektiv på sin fritid i
fritidshem
Karin Lager
Barn i fritidshem / Helene Elvstrand och Lina Lago (red.). - 2022 -
Children’s spaces in Swedish school-age
educare
Karin Lager
3rd WERA-IRN: Extended Education Conference 2021 - 2021 -
Systematic Quality Work in a Swedish
Context
Karin Lager
Nordic Families, Children and Early Childhood Education. Garvis, S., Harju-Luukkainen, H., Sheridan, S., Williams, P. (Eds.) - 2019 -
Leisure-time centres: social pedagogical tradition in educational
practice
Karin Lager
Early Child Development and Care - 2019 -
Att undervisa i
fritidshem
Karin Lager
Educare - 2018 -
Fritidspedagog/lärare i fritidshem
– en profession i ständig
rörelse
Jan Gustafsson,, Karin Lager, Björn Haglund
Forskning pågår, 31 oktober, 2018. Göteborgs Universitet - 2018 -
Teacher in leisure-time centre - a profession in constant
change
Karin Lager, Jan Gustafsson, Björn Haglund
NERA Conference, Oslo Norway 8-10 mars 2018 - 2018 -
Reflections on aspects of interaction using
ECERS-3
Karin Lager
NERA Conference, Copenhagen, Denmark 2017 - 2017 -
Teaching in leisure-time
centres
Karin Lager
NERA Conference, Copenhagen, Denmark 2017 - 2017 -
Lärare i Fritidshem - en profession i ständig
rörelse
Jan Gustafsson, Karin Lager, Björn Haglund
Nationell konferens i Pedagogiskt arbete 14-15 augusti, Göteborg 2017. - 2017 -
Systematic quality development work in a Swedish leisure-time
centre
Karin Lager, Sonja Sheridan, Jan Gustafsson
Scandinavian Journal of Educational Research - 2016 -
Learning to play with new friends: systematic quality development work in a lesiure-time
centre
Karin Lager
Early Child Development and Care - 2016 -
The leisure-time centres reproduction of a social pedagogical
approach.
Karin Lager
Presentation at paper-session at the NERA/NFPF 2015: Marketisation and Differentiation in Education, Gothenburg, Sweden 4-6 March, 2015. - 2015 -
Teacher’s documentation and evaluation of quality in relation to children’s
learning.
Karin Lager
Paper presentation at the Moscow 4th Annual International Research-to-Practice Conference «Early Childhood Care and Education» Moscow Russia, 23-25 April, 2015. - 2015 -
Systematic quality work – policy into
practice.
Karin Lager
Accepted paper for presentation at the 25th EECERA annual conference ‘Innovation, experimentation and adventure in early childhood' Barcelona, Catalunya, Spain 7th - 10th September 2015. - 2015 -
I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling. En policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och
fritidshemmet.
Karin Lager
2015 -
Play as
policy.
Karin Lager
Paper presented at the EECERA 24Th EECERA annual conference ‘Us, them & me: Universal, Targeted or Individuated Early Childhood Programmes' Crete, Greece 7th—10th September, 2014. - 2014 -
Perspektiv på kvalitet – betydelsen av att veta vad vi vill förbättra och
utveckla
Karin Lager
Förskoletidningen - 2012 -
Att organisera för kvalitet - en studie om kvalitetsarbete i kommunen och
förskolan
Karin Lager
2010 -
Children as participants – what can we learn from
children?
Karin Lager
“Learning to listen, listening to learn” The OMEP international Conference and Workshop Lagos, Nigeria August 3-7, 2009. - 2009