Villemo Karnström works at the EU Commission

Villemo Karnström jobbar på EU kommissionen

Alumnen Villemo Karnström arbetar som risk officer i Bryssel på EU-kommissionen. 2019 tog Villemo en masterexamen i nationalekonomi. Under studietiden gjorde hon två utbytesterminer, en mindre fältstudie, en FN-praktik, en EU-praktik och jobbade som forskningsassistent.

Hur är det att jobba på EU kommissionen?
-Det är otroligt givande. Du arbetar med människor med olika bakgrund – både vad gäller utbildning, erfarenheter och nationaliteter. Det är ibland intensivt arbete och hårt i början att få kläm på alla förkortningar, men definitivt värt det.

Kan du beskriva vad en 'risk officer' gör?
-Det beror på. I mitt fall arbetar jag med en enhet som gör den finansiella riskbedömningen av garantier som EU ger till utvecklingsländer. I praktiken innebär det konsekventa kontroller av data, modelleringsmöten och att arbeta med horisontella frågor genom möten mellan olika enheter.

How did you end up at the European Commission?
-Under min tid på Handelshögskolan tog jag alla tillfällen som gavs att resa och se världen. Jag åkte på två utbytesterminer. Först till Australien under min kandidatexamen och sedan till Italien när jag läste min master. Detta gjorde att jag kunde gå kurser som jag inte skulle ha kunnat på Handelshögskolan, men det gjorde mig också ännu mer sugen på att arbeta utomlands efter examen. Under min magisterexamen i nationalekonomi fick jag även möjlighet att göra en 10-veckors praktikkurs, vilket jag gjorde på den internationella sektionen av finansdepartementet. Detta gjorde att jag fick bättre insikt i arbetet inom EU. Slutligen belönades jag också med ett mindre fältstudiestipendium (som du kan ansöka på både kandidat- och masteruppsatsen) för att skriva en del av min masteruppsats i Nairobi i Kenya.

Efter att jag tog examen fick jag möjlighet att göra ett Fellowship på UNICEF, genom Göteborgs universitet. Därför tillbringade jag 6 månader i Genève, Schweiz, och arbetade med att samordna barnskydd i nödsituationer. Jag gick sedan en termin på Praktikantprogrammet (med Latinamerikagrupperna) och lärde mig mer om frågor om mänskliga rättigheter och miljö, där man vanligtvis gör en 5-månaders praktik hos en lokal organisation i t.ex. Latinamerika. Tyvärr hände det inte på grund av Corona, men jag blev antagen till ett Blue Book Traineeship på EU-kommissionen, som jag gjorde istället. Efter 5 månader på kommissionen återvände jag till Sverige som forskningsassistent för Thomas Sterner inom miljöekonomi. Tio månader senare fick jag jobb som kontraktsanställd på samma enhet som jag gjorde praktiken på INTPA, EU-kommissionen. En kombination av hängivenhet och tur tog mig till mitt nuvarande jobb inom EU och jag är verkligen glad att jag fick jobb på EU-kommissionen, bara tre år efter min examen.

Hur har studierna på handelshögskolan förberett dig för dina arbetsuppgifter som du har nu?
-Mitt nuvarande jobb är mer fokuserat på finans snarare än ekonomi, men jag använder fortfarande mina analytiska färdigheter och bakgrund, särskilt mikro- och makroekonomi, för att förstå grunden för den kreditriskanalys vi gör. Dessutom hjälpte min ekonomexamen mig att få de jobb jag hade innan det nuvarande och är en bra grund för alla jobb inom EU eftersom det är brett. Men EU har så många olika avdelningar – så alla examina är välkomna.

Vad skulle du säga till någon som funderar på en karriär inom EU-organisationen?
-Först och främst är det bara att ansöka! Tyvärr ansöker inte svenskar tillräckligt mycket, rädda att de inte ska vara tillräckligt meriterade för att få det. Dessutom, om du inte får ditt drömjobb på första försöket – skaffa lite erfarenhet av ett annat jobb och ansök igen senare. För en karriär inom EU är det alltid positivt med andra språkkunskaper utöver engelska, även om det inte krävs (jag jobbar på engelska), så börja redan med Duolingo/gå med på IntU/gå en extra kurs för att få de språkkunskaperna!

Dessutom, för en EU-karriär vid kommissionen, är ett Blue Book Traineeship ett av de bästa sätten. Du kan ansöka två gånger per år efter att du avslutat din kandidatexamen. Här är det meriterande med internationella erfarenheter (som praktik och/eller utbytestermin), andra erfarenheter, och en master och/eller språkkunskaper ger också extrapoäng.

Länktips:

·        Blue book traineeship