Foto: Getty Images

Vaccin och bildning i kampen mot covid

Höga vaccinationstal och ett rejält kunskapslyft i stora delar av befolkningen. Det är faktorer som kan bidra i kampen mot smittspridning och svåra sjukdomsfall under pandemin. Var försiktig under storhelgerna, och läs på ordentligt, tipsar covidexpert Magnus Gisslén.

Efter bara två år har det forskats och publicerats skyhögt många fler vetenskapliga artiklar i världen om covid-19 än om flertalet andra sjukdomar.

En boom utan dess like, konstaterar Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, och överläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Parallellt har det skett ett kunskapslyft även hos gemene man i Sverige, en folkbildning som till stor del är massmediers och myndigheters förtjänst, menar han.

Magnus Gisslén, institutionen för biomedicin, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.
Foto: Ingrid Gisslén

– Jag tycker i princip att alla stora svenska medier, både dagstidningar, tv och radio, har haft en väldigt bra bevakning av pandemin, både valet av vad man tar upp och hur man gör det. Man har till stor del kunnat lita på det som rapporterats, säger Magnus Gisslén.

Bättre rustade att förstå

– Går man däremot utanför det som sägs hos stora medier och från myndighetshåll, framför allt i sociala medier, så finns det verkligen allt mellan himmel och jord. Vissa saker är sanna medan andra är fel, eller feltolkade.

Är vi bättre rustade än tidigare att förstå nyheter kopplade till pandemin?

– Det tror jag absolut, folkbildningen har varit bra, många har lärt sig mycket som man kommer att ha nytta av framöver. Det gäller naturligtvis inte alla men för de som är intresserade, läser tidningar och hänger med, så tror jag absolut det. Det har handlat extremt mycket om covid ur alla möjliga aspekter, både epidemiologiskt, medicinsk och när det gäller vaccin och hur sjukdomen utvecklas.

Vad säger du om forskningens nya snabbspår, att studier publiceras före sedvanlig granskning?

– Det är sant, man måste som med allt annat läsa kritiskt, men jag tycker ändå att det ofta framkommer i artiklarna att det handlar om preliminära studier, eller preliminära resultat. Att resultat från studier snabbt blivit offentliga har också bidragit till snabb spridning av kunskap och varit till nytta för andra forskargrupper.

Häng med och var försiktig

Vad är viktigast nu under storhelger och eventuella ledigheter?

– Det är mindre riskfullt att umgås än förra året när ingen var vaccinerad. Många äldre i Sverige har fått en tredje dos, men man måste ändå tänka till. Stora kalas kan man gott undvika, där man umgås inomhus i stora sällskap under lång tid.

Trängsel i butiker och på andra håll, hur förhålla sig?

– Undvik trängsel inomhus när det går, personligen tycker jag att man ska använda munskydd vid trängsel i kollektivtrafik, det ger visst skydd. Se till att följa med i vad som händer, följ de rekommendationer som gäller, och iaktta försiktighet, det är huvudbudskapen, säger Magnus Gisslén.

– Oavsett hur smittspridningen utvecklas, och vilken virusvariant som dominerar, så är det vaccinationer som bäst förhindrar svåra sjukdomsfall, det är forskningen enig om. Det är viktigt att tänka på att även vaccinerade kan bli smittade, och smitta andra som har sämre skydd, som i sin tur riskerar att bli svårt sjuka, avslutar han.­­

Hör mer om klinisk covidforskning i Akademiliv Podcast från Sahlgrenska akademin inspelad 2022.

Information om pandemin

Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se/

Socialstyrelsen: https://www.socialstyrelsen.se/

Västra Götalandsregionen på 1177 Vårdguiden: https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/