Studenter ger ut museum i bokform

En bokbox som ska kännas som ett kuriosakabinett – det är tanken när studenter på Redaktionell praktik ger ut tre böcker nu i maj. Om innehållet är sant eller inte får läsaren själv bedöma.

Studenterna på Redaktionell praktik gör alltid ett större arbete under utbildningen, oftast en bok. Våren 2021 blir det hela tre böcker, en bokbox som ska kännas som ett kuriosakabinett med Göteborgstema.

– I och med pandemin har museerna varit stängda länge, och vi tänkte att det här blir som ett museum i fickformat. Innehållet i böckerna påminner om sådana där föremål som inte brukar lyftas fram på museer, eller gamla släktföremål. Temat är valt både för att det är kul och som en hyllning till Göteborg vid 400-årsjubileet, säger Hanna Axelsson, en av studenterna.

Porträtt Hanna Axelsson

Uppseendeväckande föremål

Kuriosakabinetten dök upp under renässansen på 1500-talet och var ett slags privat museum, förmögna familjer inredde särskilda rum med uppseendeväckande föremål som mumier, antika mynt eller speciella växter. Allt var inte helt vetenskapligt: i vissa kuriosakabinett stoltserade ägarna till exempel med enhörningshorn.

För att spegla innehållet i dåtidens kuriosakabinett innehåller bokboxen tre delar med olika teman: Naturalia – innehåller texter om växter och djur, även uppstoppade djur som Malmska valen, Artificialia – innehåller texter om saker skapade av människan, till exempel konst och smycken, och Scientifica – om föremål som har hjälpt människor att förstå världen, som en klocka, en jordglob och en ishacka, här ryms även lite sjukdomar och skräck.

– Vi hade en tanke om att naturvetenskap och humaniora skulle mötas i böckerna, att det skulle vara gränsöverskridande. Så var det innan upplysningen, när började man dela upp vetenskaperna mer.

Varit både redaktörer och författare

Studenterna i klassen har själva valt på vilket sätt de vill arbeta med antologierna: många har agerat författare och skrivit egna texter, vissa har varit redaktörer och gett respons, andra har formgivit böckerna eller skött marknadsföringen.

Hanna Axelsson har ett bidrag med i Scientifica-delen, där har hon skrivit en text som handlar om en läkarbok.

– Det är min mammas bok, hon är läkare och utbildade sig i Göteborg, och texten handlar om anekdoter kopplade till detta. Den handlar också om hur väl kunskap står sig över tid – läkarboken innehöll fakta när den skrevs, men hur väl står sig den faktan över tid? Det handlar till exempel om hur man behandlade epilepsi förr. Så gjorde de då, men är det giltigt nu?

Oklar sanningshalt

Bokboxen heter Kuriositeter – berättelser från Göteborg och titeln är dubbeltydig: den säger syfta på att något kan ha hänt – men det måste inte ha gjort det. För precis som med äldre tiders kuriosakabinett är sanningshalten i böckerna lite oklar.

– Det är inte riktigt tydligt vad som är sant och inte i texterna, det är en blandning av fakta och fiktion. Läsaren får bedöma, säger Hanna Axelsson.

Text: Elin Widfeldt

Kuriositeter – berättelser från Göteborg

Bokboxen består av tre böcker, Naturalia, Artificialia och Scientifica, och har tagits fram av studenter på programmet Redaktionell praktik vid Göteborgs universitet i samarbete med Skrivarkollektivet Göteborg.

För mer info om och beställning av bokboxen, kontakta kuriositetergbg@gmail.com

Studenterna som har gjort bokboxen går kursen Redaktionell praktik 2, som i dag är ingår i en rekommenderad studiegång. Framöver kommer kursen att vara en del av programmet Redaktionell praktik, en litteraturvetenskaplig kandidatutbildning på tre år.