Mattias von Feilitzen tilldelas IT-fakultetens pedagogiska pris

Mattias von Feilitzen, Institutionen för tillämpad IT, tilldelas IT-fakultetens pedagogiska pris för 2015.

Mattias von Feilitzen, vinnare av IT-fakultetens pedagogiska pris
Foto: Johan Wingborg

Motiveringen för priset lyder:

"Mattias von Feilitzen har under de senaste tio åren utvecklat och drivit Gothenburg Knowledge Lab, vars syfte är att stödja utbildning, forskning, verksamhetsutveckling och experiment inom området IT och lärande.
Gothenburg Knowledge Lab är numera en central arena inom IT och lärande, såväl för den egna institutionens avdelningar, som för ett stort antal samarbetspartners inom Göteborgs universitet och Chalmers.

Mattias von Feilitzen är också en central resurs för att utveckla distanspedagogiken inom Göteborgs universitet och Chalmers. Området är nytt för de båda lärosätena, vilket innebär handledning och stöttning av lärare inom området distansutbildning, men också en hög grad av utbildningsinnovation när traditionella campusutbildningar ska ges på distans."

Sammanlagt har åtta nomineringar till IT-fakultetens pedagogiska pris 2015 inkommit. En beredningsgrupp bestående av viceprefekterna på grundutbildning och utbildning på forskarnivå har fått i uppdrag att lämna förslag till IT-fakultetens prefektråd, som sedan har tagit förslaget vidare till fakultetens styrelse. Efter hård konkurrens bland duktiga pedagoger föll valet slutligen på Mattias von Feilitzen. Mattias kommer att få motta priset under IT-fakultetens avslutningsceremoni i universitetets aula den 10:e juni 2015.