Omslag till rapporten Stjärnspäckat

Göteborgsforskare i snabbrapport om valet i USA

Tillsammans med ett 70-tal forskare, allt ifrån astronauter och filosofer, levererar JMG-medarbetare snabbanalyser av det amerikanska presidentvalet i rapporten Stjärnspäckat.

Medieforskaren Marie Grusell är en av redaktörerna för "Stjärnspäckat". Där medverkar hon och  fyra kollegor från institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) med följande texter:

• ”Aldrig förr har en amerikansk president ljugit lika mycket”. Professor Jesper Strömbäck om desinformation och kunskapsresistens som centrala beståndsdelar i vägen till ofrihet.
  • ”Oktoberöverraskningarnas demokratidilemma”. Professor Bengt Johansson om valrörelsen och mediebevakningen, avslöjanden och skandaler.
  • "Tystnar Trumps Twittertrumpet?". Docent Marie Grusell om twittrande i politiken.
  • ”Kvinnor i amerikansk politik är inte längre något exotiskt fenomen”. Docent Patrik Öhberg, SOM-institutet, om kvinnliga politiker och den klassiska sloganen ”We can do it”.
  • ”Kamala Harris ­– en ny amerikansk symbol”. Docent Maria Edström om den nya vice presidenten och en möjlig förändring.

En trestegsraket

Sammanlagt är det en imponerande samling experter från alla Sveriges universitet som bidragit till ”Stjärnspäckat”. Och Göteborg är väl representerat med totalt 13 av de nästan 70 författarna.

Det berättar Marie Grusell som för tredje gången är redaktör för en liknande forskarsatsning i samarbete med forskningscentret Demicom vid Mittuniversitetet.

– Efter att ha analyserat både det svenska valet (Snabbtänkt, 2018) och EU-valet (Euroflections, 2019) föll det sig naturligt att även göra en rapport på USA-valet 2020. Det är en trestegsraket med olika infallsvinklar. I ”Snabbtänkt” samlade vi statsvetare och medievetare, i ”Euroflections” forskare från hela Europa. I ”Stjärnspäckat” har vi bjudit in forskare från olika akademiska discipliner vilket ger en helt annan bredd på bidragen.

Drömmen om Amerika

Att valet i USA väcker så stort engagemang i Sverige är inte konstigt, enligt Marie Grusell och de övriga redaktörerna Niklas Bolin, Kajsa Falasca och Lars Nord från Mittuniversitetet.

I en debattartikel i Dagens Nyheter refererar de till den stora utvandringen till USA och drömmen om Amerika som en viktig del av Sveriges historia. Samtidigt har svenskarnas syn på USA förändrats rejält och andelen med en positiv syn minskat markant under Trumps presidentskap.

Tankeväckande

Många av författarna betonar de stora utmaningar som nu väntar Joe Biden.

­– Även om deras intryck varierar en del, så ger de tillsammans en tankeväckande bild av vad vi kan förvänta oss efter att den nya presidenten svurits in den 20 januari 2021, konstaterar Marie Grusell som för egen del valt att skriva om Trumps twittrande.

Trump är den näst mest följda politikern på Twitter i världen och hans inlägg är inte bara privata åsikter och tankar ­– de har blivit en del av den officiella kommunikationen.

­– Gissningsvis lär uppdateringarna under den kommande presidenten bli färre och mer korrekta och han lär inte heller använda Twitter som en officiell kanal för hur landet styrs, säger hon.

Text: Cajsa Malmström

Följ live-seminarium om Stjärnspäckat

Onsdagen den 18 november hålls ett digitalt seminarium om rapporten med diskussioner, analyserar och kommentarer. Det blir också en paneldiskussion med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, Stockholms universitet, Christer Fuglesang, professor i rymdfart på KTH, och Sven Erik Liedman, professor i lärdomshistoria vid Göteborgs universitet. Du kan följa seminariet live på Stjärnspäckats webbplats: stjarnspackat.se

Hämta rapporten

Du kan läsa mer om och ladda ner rapporten här.

Läs redaktörernas artikel om Stjärnspäckat i Dagens Nyheter.

Kontakt

Kontakta Marie Grusell för mer information: 070-6721996, marie.grusell@jmg.gu.se