Polariseringens utmaningar på den svenska arbetsmarknaden

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
Projekttid
2017 - 2022
Projektägare
Institutionen för Sociologi och arbetsvetenskap

Kort beskrivning

Detta program studeras omdaningen av den svenska arbetsmarknaden mot en ökad polarisering. Den svenska arbetsmarknaden har från ett internationellt perspektiv ofta beskrivits som ”high road” till full sysselsättning.

Utmärkande har varit hög kvalitet i produktion och service, starka parter på arbetsmarknaden, en solidarisk lönepolitik, statligt finansierade utbildningssatsningar samt en omfattande välfärdsstat. Under det senaste decenniet tycks dock uppgraderingen av yrkesstrukturen stannat av.

Sedan början av 2000-talet har den svenska arbetsmarknaden förändrats i
riktning mot en ökad polarisering. De välbetalda jobben fortsätter att öka, men i en långsammare takt. Samtidigt ökar de lågbetalda jobben medan mellanlagret minskar. Denna polarisering innebär att den svenska arbetsmarknaden börjar likna den amerikanska och brittiska.

Forskare

Tomas Berglund, professor, programledare
Kristina Håkansson, professor
Gabriella Elgenius, universitetslektor