konceptet binärt

Projektägare
Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan

Kort beskrivning

Forskningsklustret "AI och algoritm-driven forskning" är ett forum för inspiration med syfte att öppna upp för nya idéer och diskussion om hur nya teknologier kan användas i forskningen.

Forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet använder alltmer ”big data” i sin forskning. Detta har gjort att behovet av resurser och teknologi för datahantering växer snabbt. Till exempel handlar det om hantering av stora datavolymer, ostrukturerad data, användning av olika typer av API mm. I ljuset av den här utvecklingen har forskningsklustret "AI och algorithm driven research" bildats för att skapa ett forum för inspiration för nya idéer och öppna upp en diskussion om hur nya teknologier kan användas i forskningen.

Klustrets målsättning är att samla forskare som vill lära sig mer om nya metoder/teknologier för att analysera data, samverka över disciplingränser och hitta nya möjligheter för att samordna resurser.

Mer information om forskningsklustret och vilka projekt som är knutna till det finns på den engelska sidan AI and algorithm driven research

Du kan även kontakta Mari Paananen, mari. paananen@handels.gu.se