personer i grupp

Öppet bokseminarium: Chefskap, ledarskap och medarbetarskap

Samhälle & ekonomi

CGHRM bjuder in författarna Stefan Tengblad och Ulla Eriksson-Zetterquist till diskussion om en nyutgiven bok som diskuterar begreppen Chefskap, ledarskap och medarbetarskap. Under seminariet kommer författarna att diskuteras dessa tre begrepp i relation till många andra viktiga begrepp i dagens arbetsliv såsom digitalisering, mångfald, flexibilisering, samverkan, makt, ansvar, förändring och hållbarhet.

Seminarium,
21 apr 2021
Plats
Zoom (online seminarium)

Att skriva en bok som för samman de tre begreppen chefskap, ledarskap och medarbetarskap har varit en grundläggande idé i ett bokprojekt som Stefan Tengblad medverkat tillsammans med kollegorna Thomas Andersson från Högskolan i Skövde, Lucia Crevani från Mälardalens Högskola och Ulla Eriksson-Zetterquist från Göteborgs universitet.

I ledarskapslitteraturen förväntas chefer mer eller mindre uteslutande vara ledare som påverkar sina medarbetare i en viss riktning. Att chefer med ledaransvar också behöver arbeta med exempelvis verksamhetsplaner, budgetering, attestering av fakturor, lönesättning, kvalitetsavvikelser, arbetsmiljöfrågor, rehabilitering, mm diskuteras i regel inte i denna litteratur. Den tid som chefer har för att utöva ledarskap är därför i regel begränsad och medarbetare utför ofta sitt arbete självständigt utan närvaro av en chef som utövar ledarskap.

Mer information om boken hittar du här

Medverkande

Ulla Eriksson-Zetterquist, professor i företagsekonomi vid Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan Göteborg

Stefan Tengblad, professor i human resource management vid Centrum för global HRM.

DiskutantEva Andersson, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Eva har undervisat på boken på personalvetarprogrammet.