Pär Connelid
Foto: Johanna Hillgren

Hedersdoktor 2021: ”Landskapet – en lång berättelse”

Kultur & språk

Humanistiska fakultetens hedersdoktor 2021, Pär Connelid, föreläser om hur man läser och analyserar landskapets historia.

Föreläsning
15 dec 2022
C350, Lilla Hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6

Pär Connelid
Föreläsningen är öppen för alla intresserade.
Pär Connelid promoveras till hedersdoktor
Foto: Johan Wingborg

Ur motiveringen till varför Pär Connelid utsågs till hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten 2021:

Connelids engagemang i kulturmiljövården i Västsverige sträcker sig från vetenskaplig forskning till det dagliga arbetet med inventering av fornlämningar. Han har gjort banbrytande insatser inom forskningen kring den senmedeltida ödeläggelsen och bebyggelsestrukturen under 1400- och 1500-talen, undervisar på universitetet, gör kulturmiljöutredningar, håller föredrag, skriver, guidar och arbetar inom uppdragsarkeologin. Som folkbildare äger Connelid gåvan att berätta enkelt och klart om invecklade saker. Connelid har bidragit till att överbrygga klyftan mellan akademin och allmänheten på samma gång som han vetenskapligt förnyat och fördjupat vår kunskap om historien i landskapet.

Läs mer om Pär Connelid: