Hoppa till huvudinnehåll
Göteborgs universitet
Bild
Fartyget Nereus i full fart genom vattnet
Forskningsfartyget Nereus används flitigt vid Tjärnölaboratoriet
Foto: Martin Larsvik

Fartyg

På Tjärnölaboratoriet finns det 16 meter långa forskningsfartyget Nereus. Därutöver finns det 8,5 meter långa Doris och sex småbåtar med utombordsmotorer.

R/V Nereus

Forskningsfartyget Nereus är 16 meter långt och utrustat för marin utbildning och forskning under dagsturer i kustnära vatten. Besättningen är väl förtrogen med handhavande av vetenskaplig utrustning och med lokala förhållanden. På expeditioner inomskärs kan Nereus ta 48 personer, och utomskärs 23 personer.

Nereus är utrustad med AIS (Automatic Identification System). Fartyget sänder regelbundet information om sin position, kurs, hastighet, m.m. Man kan följa Nereus färd via MarineTraffic.

Fartygsdata
Byggt av: Djupviks Varv (Swede Ship Marine), Tjörn, Sverige, 1983
Ägare: Göteborgs universitet, sedan 1983
Namn efter: en grekisk havsgud, make till Doris och far till nereiderna

Dimensioner
Längd över allt (l.ö.a.): 15,5 m
Bredd: 6,0 m
Max. djupgående: 1,8 m
Fribord på arbetsdäck: 1,0 m
Huvudmotor: 2 • Volvo Penta TMD100A, 2 • 198 hk
Elverk (hjälpmotor): Kubota, 380/220 V AC (17 kVA), 24 DC

Prestanda
Hastighet: 9,5 knop
Operationsområde: Fartområde C (högst 15 NM från skyddad plats) och fartområde D (högst 6 NM från skyddad plats)
Tid till sjöss: 1 dag

Navigation
Navigationsprogram: OLEX
Ekolod: Simrad ES60 38 Hz

Kapacitet och arbetsutrymme
Bruttotonnage: 62 BRT
Bränsle: 1,7 m3
Torrlaboratorium: 4 m2
Fri arbetsyta på däck: 35 m2

Besättning och passagerare
Besättning: 2
Studerande/forskare: 23 inom fartområde C, 48 inom fartområde D
Certifikat: Passagerarfartygscertifikat

Vetenskaplig utrustning
Däcksutrustning för lyft: rörlig A- ram
Vinschar: hydraulisk 750 kg trålvinsch med 2 trummor à 1000 m wire; elektrisk vinsch för CTD, med 300 m wire
Instrument ombord: CTD-system (Sea-Bird SBE 19Plus V2) med 6-flaskors rosettvattenhämtare, Easytrak system för akustisk undervattenspositionering och annan utrustning för användande av ROV

Fartygsutnyttjande
Total tid till sjöss: ca 200 turer per år eller ca 600-700 h per år

Kontakt
Telefon: 031-786 96 03
Anropssignal VHF: SKTD

Doris

Fartyget Doris är 9 meter långt och utrustat för marin utbildning och forskning under dagsturer i kustnära vatten. Personer med sjöbefälsexamen klass 8 och med visad förtrogenhet med fartyget får själva köra Doris.

Fartygsdata
Byggt av: Westers Mekaniska, Jordfall, Sverige, 1982
Ägare: Göteborgs universitet, sedan 1982
Namn efter: makan till den grekiske havsguden Nereus, och mor till nereiderna

Dimensioner
Längd över allt (l.ö.a.): 8,57 m Bredd: 3,0 m
Max. djupgående: 1,0 m
Fribord på arbetsdäck: 0,4 m
Huvudmotor: Volvo Penta TMD40, 120 hk

Prestanda
Hastighet: 7.5 knop
Tid till sjöss: 1 dag

Navigation
Navigationsprogram: NaviGear Coastal Explorer 2009
Ekolod: Furuno färgekolod

Kapacitet och arbetsutrymme
Bränsle: 0,2 m3
Fri arbetsyta på däck: 9 m2

Besättning och passagerare
Totalt maxantal personer ombord: 12

Vetenskaplig utrustning
Däcksutrustning för lyft: rörlig A-ram
Vinsch: hydraulisk 100 kg vinsch med två trummor à 300 m wire, för skrapning och hydrografi

Kontakt
Telefon: 031-786 96 43
Anropssignal VHF: SFB 7700

Fartyget Doris gör fart genom vattnet
Fartyget Doris har A-ram i aktern och med hydraulisk vinsch, för skrapning och hydrografi.
Foto: Martin Larsvik

Fartygen har tillgång till ett stort utbud av mätinstrument och provtagningsutrustning både för öppet vatten och sediment, inkluderat planktonnät, skrapor, CTD, rosettprovtagare, fjärrstyrda undervattensfarkoster (ROV) med mera.

Vi har också fältutrustning som används på grunt vatten och från land, liksom från småbåt.

Småbåtar

Sex mindre båtar med aktersnurror finns vid Tjärnölaboratoriet.