Organismer för utbildning och forskning

Ca 200 arter finns i Tjärnö Akvarium, för studenter och forskare att observera. Dessutom finns en levandelagring av insamlade organismer.

Tjärnö Akvarium

Tjärnö Akvarium är Sveriges artrikaste akvarium med drygt 200 olika arter djur och alger för studenter och forskare att observera, till exempel fiskar, krabbor, sjöstjärnor, småräkor och rödalger. Här finns också ett svenskt korallrev med ögonkoraller.

Levandelagring av organismer

Dessutom har Tjärnölaboratoriet en Levandelagring av insamlade organismer, för studenter och forskare att använda sig av. Lärare, studenter och forskare får gärna fylla på i Levandelagringen med individer som samlats in men inte behövs för undervisningen eller forskningen.

Insamling av organismer

Att bistå med insamling före er ankomst och under er vistelse, kan vi göra i mån av tid. Kostnad beror på omfattning av arbetet.