Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Daniel Jewesbury - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Daniel Jewesbury

Universitetslektor

Daniel Jewesbury
Universitetslektor
Fri konst
daniel.jewesbury@akademinvaland.gu.se

Postadress: Box 132, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 50 , 41137 Göteborg


Akademin Valand (Mer information)
Box 132
405 30 Göteborg
www.akademinvaland.gu.se
info@akademinvaland.gu.se
Fax: +46(0)31786 51 19
Besöksadress: Vasagatan 50 , 411 37 Göteborg

Om Daniel Jewesbury

Daniel Jewesbury är verksam som konstnär, skribent och forskare samt curator. De senaste åren har han framförallt arbetat med film- och videoinstallationer, fotografi, text och performance. Hans arbete utgår oftast från frågeställningar kring platser, stadsutveckling och sättet som personliga minnen och erfarenheter krockar med offentliga ”händelser” som förstås ”ta plats” i staden. Hans forskning är dock bred, och sträcker sig från urbana studier (som frågeställningar kring användningen av offentlig konst inom stadsprofilering och gentrifiering), till nationalismens och postkolonialismens materiella kulturer, irländsk och nordirländsk historieskrivning kring konst, samt konstfilm och dess bakgrund.

Daniel föddes i London 1972 och studerade fri konst (skulptur) på National College of Art & Design i Dublin mellan 1992–1996. Efter examen flyttade han till Belfast, där han doktorerade vid Centre for Media Studies vid University of Ulster mellan 1997–2001. Daniels avhandling var den första avdelningen som delvis utgick ifrån praktisk forskning, och resulterade bland annat i videoinstallationen Mirage som presenterades i hans första solo-utställning på Project Arts Center i Dublin 2000.

Daniel arbetar för tillfället med två olika projekt; Filmen Necropolis, som filmats uteslutande på kyrkogårdar och gravplatser i Belfast, Berlin och London, samt Looking at the Woman in a Bomb Blast, en performance och text som utgår ifrån en kontroversiell skulptur, som skapades under början av konflikterna på Nordirland.

Necropolis startar i idén om att den europeiska, moderna staden är döende; eller snarare, att staden som det moderna idealet, som ett dialektiskt utrymme, definierat och omdefinierat av olika sociala konfrontationer, redan har dött. Konflikter och debatter rörande mark och hur den används, om rättigheterna till staden, har nu trängts undan då många kämpar för att blott kunna existera; samtidigt har urbana fastigheter förvandlats till komplexa instrument som packeteras och säljs vidare i globala, finansiella spekulationer. Vinsterna som skapas av staden växer, även om de blir mer abstrakta; samtidigt, stadens miljöer och urbana vardagligsliv blir mer och mer privatiserade, och möjligheterna att gå samman i protest, på offentliga platser i staden, minskar. Filmen kommer filmas och klippas under 2018.

Looking at the Woman in a Bomb Blast växte fram ur efterforskningar kring en skulptur av den irländska konstnären F.E. McWilliam (1909–1992), en liten bronsfigur gjord 1974 med titeln Woman in a Bomb Blast. Under 15 år av forskning har projektet kommit att omfatta undersökningar av konstnärliga bilder som förenar våld, sex och visuell njutning. 2014 skapade Daniel en perfomance ’i samtal med’ skulpturen på uppdrag av Ulster Museums Art of the Troubles-utställning, som också visades på Wolverhampton Art Gallery under 2015. Nu arbetar Daniel med en bok som undersöker den visuella och kulturella genealogin kopplad till McWilliams skulptur, och omfattar klassicistisk och renässanskonst, Baudelaires och Heaneys poesi samt McWilliams egna klippböcker.

Under 2012 samarbetade Daniel med kompositören Ian Wilson och skapade videomaterial som han projicerade live under framförandet av Wilsons nya opera I Burn For You. De turnerade runt i Storbritannien och bland de medverkande fanns musikerna Phil Minton, Clive Bell, David Toop, Lee Patterson och Attila Csihar, samtliga internationellt erkända.

Daniel har i flera år varit verksam som curator och programsättare. 2010 curerade han utställningen re:public på Temple Bar Gallery i Dublin i samarbete med Gradual School of Creative Arts and Media, där han var gästlärare. 2015 medverkade han i urvalet av konstnärer till Pallas Projects utställning Periodical Review #5 i Dublin. 2016 Daniel curerade The Headless City för TULCA Festival of Visual Arts i Galway, en jättelik utställning som intog stadens samtliga konsthallar samt ytterligare ytor för platsspecifika verk, bland annat sjukhuset och stadens armébaracker. Flera av verken framfördes live på offentliga platser runt om i staden.

Skrivandet har alltid varit en central del i Daniels praktik. Han blev verksam som kritiker redan som student, i början för den irländska konsttidskriften Circa, och sedan för en rad andra publikationer så som Art Monthly, Flash Art och Source. Den sistnämnda skriver han fortfarande regelbundet för, och mellan 2011–2016 hade Daniel en egen kolumn där han recenserade självutgivna fotoböcker. Han har skrivit katalogtexter åt konstnärer som Willie Doherty (inklusive en större text i Nordirlands katalog för Venedigbiennalen 2007) och Duncan Campbell (nu senast 2013 i katalogen för utställningen Scotland at Venice), samt många fler, bland andra Roderick Buchanan och Garrett Phelan. Längre texter har publicerats i tidskrifter så som Third Text, Edinburgh Review och Art & Research, samt i flertalet böcker. Daniel var medredaktör för magasinet Variant mellan 2000 och 2012, och har varit redaktör för flera andra publikationer.

Daniels akademiska forskning har publicerats både i böcker och tidskrifter, inom ämnen som spänner mellan filmvetenskap, offentlig konst och irländsk nationalism kopplad till materiell kultur och politisk historia.

Han medverkade även flitig i den satiriska tidningen The Vacuum i Belfast (dock inte alltid med sitt egna namn). Höjdpunkten i Daniels karriär som kritiker kom när han blev stämd för förtal av ett byggföretag.

Daniel är en väldigt erfaren talare och presentatör, och har skrivit och medverkat i flera inslag för BBC både på tv och radio. Innan han började på Valand arbetade han som lektor i filmvetenskap och konst på University of Ulster på Nordirland, och innan dess som forskningsassistent inom digitala kulturer.

När han inte gör konst, skriver, talar, gör redaktionellt arbete, curerar eller forskar, är Daniel en entusiastisk portdrickare (och delar gärna en flaska med dig).

Senaste publikationer

Public art, docile bodies and the 'post-conflict' city
Daniel Jewesbury
Heritage, Borders, Marginality: Heritage, city and identity - Gentrification and Resistance, Gothenburg / Stockholm, Gothenburg University / Swedish National Heritage Board, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Dreaming the Magic: Belfast, Brexit, Bordering and Beyond
Daniel Jewesbury
"Art after Brexit" conference, Belfast City Hall, Belfast, 1 November 2018, Belfast, International Association of Art Critics, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Dreaming the Magic: Belfast, Brexit, Bordering and Beyond
Daniel Jewesbury
Third Text, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Mise en abyme, by Jan Mammey
Daniel Jewesbury
Source Photographic Review, Recension 2018
Recension

The Infinite City, episode 1: Talking Heads and Magic Jugs
Daniel Jewesbury, Rebekah McCabe, Conor McCafferty
The Infinite City podcast, Belfast, UK, PLACE (Planning Landscape Architecture Community Environment) Northern Ireland, Övrigt 2018
Övrigt

Pasolini's Bodies and Places
Daniel Jewesbury
Historical Journal of Film, Radio and Television, Recension 2018
Recension

Visar 1 - 10 av 15

2018

Public art, docile bodies and the 'post-conflict' city
Daniel Jewesbury
Heritage, Borders, Marginality: Heritage, city and identity - Gentrification and Resistance, Gothenburg / Stockholm, Gothenburg University / Swedish National Heritage Board, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Dreaming the Magic: Belfast, Brexit, Bordering and Beyond
Daniel Jewesbury
"Art after Brexit" conference, Belfast City Hall, Belfast, 1 November 2018, Belfast, International Association of Art Critics, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Dreaming the Magic: Belfast, Brexit, Bordering and Beyond
Daniel Jewesbury
Third Text, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Mise en abyme, by Jan Mammey
Daniel Jewesbury
Source Photographic Review, Recension 2018
Recension

The Infinite City, episode 1: Talking Heads and Magic Jugs
Daniel Jewesbury, Rebekah McCabe, Conor McCafferty
The Infinite City podcast, Belfast, UK, PLACE (Planning Landscape Architecture Community Environment) Northern Ireland, Övrigt 2018
Övrigt

Pasolini's Bodies and Places
Daniel Jewesbury
Historical Journal of Film, Radio and Television, Recension 2018
Recension

2017

Visar 1 - 10 av 15

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?