Mikael Nordenfors
Viceprefekt
Institutionen för svenska, flerspråkighet ochOm Mikael Nordenfors
Viceprefekt för lärarutbildningen
Jag började vid institutionen hösten 2005 som doktorand inom ramen för forskarskolan CUL. Efter min disputation 2011 (på avhandlingen Skriftspråksutveckling under högstadiet) arbetade jag som vik. lektor under en termin för att sedan anställas som lektor i svenska med didaktisk inriktning.
Därefter har jag arbetat med institutionens olika kurser. Mest har jag dock varit aktiv i lärarutbildningarna LP01 och LP11. Den senare har jag sedan 2012 varit med om att både konstruera och undervisa inom.
Sedan våren 2012 är jag också studierektor för lärarutbildningen i svenska samt viceprefekt för vårt totala lärar- och skoltillvända utbildningsuppdrag. Utöver detta är jag utbildad gymnasielärare och har även arbetat som högstadielärare under drygt ett decennium.
Forskning
Mina främsta forskningsintressen ligger inom ramen för texter producerade i skolans värld, dvs. de texter som eleverna själva skriver. Inte minst intresserar jag mig för deras skönlitterära produkter. För tillfället forskar jag inte inom ramen för något särskilt projekt.
Jag skriver dock på ett till lärare och lärarstudenter riktat bokprojekt (för utgivning på Studentlitteratur någon gång under 2015) som för tillfället har arbetsnamnet Elevers texter. I övrigt är jag knuten till institutionens forskningsprofil Text och kontext.
Undervisning
I lärarutbildningen har mina främsta intressen legat inom de områden som har med svenskämnet överlag att göra, men främst text- och skrivforskningsbaserade kurser, till exempeldelkursen Elevers texter, elevers skrivande.
Jag är också verksam i Lärarutbildningsnämndens grupp av kompetensutvecklare (KIL) som träffar lokala lärarutbildare för att informera om och utbilda om uppdraget som VFU-handledare.
Övrigt
Jag skriver regelbundet för Skolverkets hemsida för sammanställning av forskningsresultat avseende svenskämnets didaktik och språklig kompetens överlag (ett uppdrag som går via nätverket SMDI och som jag delar med Christoffer Dahl).
Se till exempel den allmänna ingångssidan till forskningssammanställningarna överlag:
Men också den specifika sidan för språklig kompetens:
Enskilda textexempel:
-
Elevernas texter. Redskap för textanalys, textsamtal och
bedömning.
Mikael Nordenfors
2017 -
Generell och ämnesspecifik
skrivkompetens
Mikael Nordenfors, Robert Sjöberg
Del 5 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen. - 2015 -
Skriftspråksutveckling under
högstadiet
Mikael Nordenfors
2011 -
Skriftspråksutveckling och
bedömning
Mikael Nordenfors
Forskning om undervisning och lärande - 2010 -
Using the Text Processing Tool Textin to Examine Developmental Aspects of School
Texts
Bengt Dahlqvist, Mikael Nordenfors
Studia linguistica Upsaliensia - 2008 -
Ord är vaga och
mångtydiga
Mikael Nordenfors
Pedagogiska Magasinet - 2008 -
Kan en skrattande ödla vara
nyttig?
Mikael Nordenfors
Pedagogiska magasinet - 2008