Fusae Takasaki Ivarsson
Universitetslektor
Institutionen för språk ochOm Fusae Takasaki Ivarsson
Forskare, lärare
Bakgrund Jag disputerade 2016 i japanska på Göteborgs universitet med avhandlingen A Study of the L2 Kanji Learning Process: Analysis of Reading and Writing Errors of Swedish Learners in Comparison with Level-matched Japanese Schoolchildren. Avhandlingen analyserar läs- och skrivfel av kanji (kinesiska tecken som används för att skriva japanska) som samlats in från svenska studenter i japanska och japanska elevgrupper som har lärt sig samma antal kanji och jämför kognitiva typer och förekommande tendenser av de två gruppernas fel med syftet att utreda kognitiva egenskaper av svenska studenters kanji-inlärningsprocess. Forskningsområden
I min forskning har jag främst varit intresserad av de kognitiva aspekterna av kanji-inlärningsprocessen av studenter med alfabetisk bakgrund. Jag är också intresserad av de bredare aspekterna av tvärortografiska frågor i andraspråkskriftsystem, särskilt multiskriptliga egenskaper av det japanska skriftsystemet inom japanska som andraspråk. För närvarande planerar jag ett projekt som handlar om ”virtuell skrift” (ortografiska avvikelser med rollspråksaktiga effekter) som används i manga (japanska serier).
Virtuell skrift kan betraktas som en ortografisk version av rollspråk (yakuwarigo, även känd som ”virtuell japanska”) enligt Kinsui (2003/2017).
Virtuell skrift definieras som ortografiska avvikelser (t.ex. transkribering med en annan skrifttyp såsom kanji-ord som skrivs med hiragana eller hiragana-ord som skrivs med katakana, speciell användning av furigana eller utvald användning av textriktning) i samband med särskilda uttryckseffekter såsom tonvikt på barnslighet/mållöshet/brytning, förtydligande av omständigheter, antydan om stämning eller markering av främmande språk.
Det är de komplexa och flexibla multiskriptliga egenskaperna av det japanska skriftsystemet som gör en mångfald av virtuell skrift effektiv.
Virtuell skrift används ofta i manga, dels för att manga strävar efter att uttrycka språkliga live-känslor visuellt, dels för att mangas språk bär lättare informationsbelastning tack vare medbefinnande bilder och inte är lika bundna av de normala skriftreglerna som vanliga texter. Undervisning Jag har undervisat i japanska vid Göteborgs universitet sedan 1997.
-
Kawauso: simmandes i språkströmmen. Festskrift till Professor Yasuko
Nagano-Madsen.
Misuzu Shimotori, Fusae Ivarsson
- 2019-01-01 -
マンガに現れるヴァーチャル表記
~日本語表記の特徴を生かした表現効果~
Fusae Ivarsson
Kawauso: simmandes i språkströmmen -Festskrift till Professor Yasuko Nagano-Madsen / Shimotori, Misuzu och Ivarsson, Fusae (red.) - 2019-01-01 -
Personal Pronouns in Seven Shakespeares: An Introduction to Role Language in
Manga.
Fusae Ivarsson
Symposium in Honor of Professor Marcus Nordlund, October 26-27, 2018, English Department at the University of Göteborg, October 26-27, 2018 - 2018-01-01 -
マンガのメタ正書法的表記 〜 日本語表記用生教材としてのマンガ
〜
Fusae Ivarsson
Book of Abstracts of The 2018 International Conference on Japanese Language Education, 3-4 August 2018, Venice, Italy - 2018-01-01 -
Analysis of Kanji Reading and Writing Errors of Swedish Learners in Comparison with Level-matched L1
Learners
Fusae Ivarsson
International Perspectives on Translation, Education and Innovation in Japanese and Korean Societies / David G. Hebert (eds) - 2018-01-01 -
Manga as a Second Language Educational Resource for Developing Appreciation of the Multi-faceted Japanese Writing
System
Fusae Ivarsson
Proceedings of the Workshop on Japanese Language Education - 2018-01-01 -
Manga as a Second Language Educational Resource for Developing Appreciation of the Multifaceted Japanese Writing
System
Fusae Ivarsson
POP REALITY: Japan through the eyes of Japanese, Japan through the eyes of the world, October 16-17 2017, Krakow, Poland - 2017-01-01 -
A Study of the L2 Kanji Learning Process: Analysis of Reading and Writing Errors of Swedish Learners
in Comparison with Level-matched Japanese
Schoolchildren
Fusae Ivarsson
10th Conference of the Nordic Association of Japanese and Korean Studies, August 17-19 2016, Stockholm, Sweden - 2016-01-01 -
A Study of the L2 Kanji Learning Process: Analysis of reading and writing errors of Swedish learners in comparison with level-matched Japanese
schoolchildren.
Fusae Ivarsson
- 2016-01-01 -
A Study of Kanji Learning Process of Swedish Learners of Japanese Through Error
Analyses
Fusae Ivarsson
The 9th Conference of the Nordic Association of Japanese and Korean Studies, August 21-23 2013. Bergen, Norway - 2013-01-01 -
A Study of the Kanji Learning Process of Swedish Learners of Japanese Through Contrastive Error
Analyses
Fusae Ivarsson
The 15th Conference of the British Association for Teaching Japanese - 2012-01-01 -
研究ノート:
日本人学童との誤答対照分析を中心にしたスウェーデン人日本語学習者の漢字習得過程の認知的研究
Fusae Ivarsson
Ryugakusei Kyoiku, Bulletin of International Student Center, The University of the Ryukyus - 2011-01-01 -
Utredning av japanska klassmärken med begreppen: animathet, radiär polysemi och
betraktelsesätt
Fusae Ivarsson
På tal om språk. En introduktion till språkforskning för studenter. Studia Interdisciplinaria Linguistica et Litteraria - 2010-01-01 -
スウェーデンにおける日本語教育:
高校・大学間の連携
Fusae Ivarsson
The 7th Conference of the Nordic Association of Japanese and Korean Studies. - 2007-01-01