Yttrandefrihet för den som betalar? Samtida utmaningar för det fria ordet

Vad händer med journalistikens trovärdighet när gränserna mellan kommersiellt och redaktionellt innehåll börjar luckras upp? En stjärnspäckad internationell forskarpanel diskuterar spänningen mellan marknadsdriven och demokratidriven yttrandefrihet den 6 oktober på Handelshögskolan i Göteborg.

Yttrandefriheten är en grundläggande mänsklig rättighet som ständigt är under debatt. Ofta är det frihet från och skydd mot statliga ingrepp som diskuteras, men numera är det också relevant att tala om marknadsdrivna påtryckningar gentemot yttrandefriheten. Å ena sidan har vi grundlagens skydd för att värna det fria ordet i demokratins tjänst, liksom självreglerande system som ska se till att journalistik och reklam hålls åtskilda och är tydligt identifierbara enheter. Å andra sidan är medierna numera fyllda av nya blandformer som native advertising, partnersiter och sponsrat innehåll som innebär att det är svårt att se skillnad på olika typer av medieinnehåll. Skapas nya finansieringsmodeller av medieinnehåll på bekostnad av journalistikens och annonsörers trovärdighet eller är detta nya effektiva sätt att berätta historier? Hur kan vi bygga hållbara system för yttrandefrihet och mediernas trovärdighet i den digitala era? Ämnet är extra aktuellt med tanke på att det nästa år 2016, är 250 år sedan tryckfrihetsgrundlagen antogs i Sverige, av många ansedd som världens första yttrandefrihetsgrundlag.

- Vi välkomnar alla som är intresserade av yttrandefrihet, journalistik och reklamens framtid att komma och lyssna, säger Eva-Maria Svensson, professor i rättsvetenskap och en av arrangörerna.

Program:

13.00 The importance of free speech
Ulla Carlsson, innehavare av Unesco-professuren i yttrandefrihet vid Göteborgs universitet, fd föreståndare Nordicom.

13.20 Killing the Golden Goose: Journalism and Sponsored Content
Tamara Piety, professor i juridik, University of Tulsa College of law, Oklahoma. Piety är författare till Brandishing the First Amendment Commercial Expression in America (2012).

Roundtable discussion
Katherine Sarikakis, Professor of Media Organization and Media Governance, Department of Communication, University of Vienna.

Andrew Kenyon, Professor of law and Director of the Centre for Media and Communications Law, Melbourne Law School.

Justin Lewis, Professor of Communication, Cardiff School of Journalism, Media and Cultural Studies, Cardiff University.

Moderator: Eva-Maria Svensson, professor i rättsvetenskap, Juridiska institutionen Göteborgs universitet.

Tid: 13.00- 15.00 - fri entré, men registrera dig gärna här.
Plats: Malmstenssalen, Handelshögskolan, Vasagatan 1, Göteborg

Kontakt:

eva-maria.svensson@law.gu.se, tel 031-786 1298 mob: 073-366 40 47

Maria Edström, lektor, Institutionen för journalistik medier och kommunikation Göteborgs universitet.
maria.edstrom@jmg.gu.se, tel 031-786 4992 mob: 070- 370 48 79

Seminariet är en del av forskarkonferensen Communicative Democracy. Promoting protecting and developing free Speech som arrangeras av projektet Marknadsdriven och demokratidriven yttrandefrihet, finansierat av Ragnar Söderbergs stiftelse.

Seminariet ingår också i Göteborgs universitets satsning på yttrandefrihet, Global Free Speech.