Vattenbruk och turism kan främja ekonomisk utveckling i landsbygdsområden i Afrika

Efterfrågan på fisk och skaldjur ökar globalt. Den största konsumtionsökningen kommer att ske i Afrika och Asien där man ser en snabbt växande medelklass. Ett svar på utmaningen är utveckling av ekologiskt vattenbruk, sa professor Barry Costa-Pierce från University of New England på ett webbinarium om marin bioekonomi i landsbygdssamhällen.

Den framtida livsmedelsförsörjningen är en global utmaning där hållbart vattenbruk kan vara en av lösningarna, inte minst när det gäller landsbygdsområden. Det menar SWEMARC inom Göteborgs universitet som jobbar för att öka odlingen av mat från havet på ett miljösmart sätt genom tvärvetenskaplig forskning.

Ökat samarbete

För att öka samarbetet och utbytet med länder i södra Afrika bjöd SWEMARC in partners från flera afrikanska länder och discipliner till en workshop i mitten av oktober. Från Nelson Mandela University i Port Elizabeth i Sydafrika deltog två gästforskare och en doktorand. Dr. Bernadette Snow är verksamhetsledare för det tvärvetenskapliga institutet Coastal and Marine Research och Dr Timothy Pittaway är forskare på institutionen för lantbruksforskning. Asisipo Mhlonyane är doktorand som kommer att studera vid Göteborgs universitet till slutet av januari och bland annat delta i kursen Blue green economy.

Dr Pittaway berättade på webbinariet om hur man arbetar för utveckling av småskaligt vattenbruk i provinsen Eastern Cape i Sydafrika. Torka och klimatförändringar gör att nya odlingssystem behöver utvecklas, men för att kunna göra det behövs förståelse för hur människor lever och arbetar tillsammans lokalt.

Maria Nyström som forskar inom design och arkitektur vid Göteborgs universitet berättade om ett tvärvetenskapligt projekt i Kenya kring lokal utveckling där design och marknadsföring kombinerades med mat och turism.

Besök på Stadsjord

Utöver webbinariet deltog de inbjudna gästerna i Tomorrows Food and Travel conference på Handelshögskolan i Göteborg. Veckans program innehöll även flera studiebesök, bland annat hos Niklas Wennberg, entreprenör på Stadsjords akvaponiska anläggning i Slakthusområdet i Göteborg, där man kombinerar odling av fisk och grönsaker i ett slutet system.