Universitetet lanserar ny webb

Som besökare känner du nog inte igen dig på vår webb, mycket har förändrats. Nu har Göteborgs universitet en modern webbplats med fokus på användarnas behov och förväntningar.

– Webbplatsen är för de flesta det första mötet med universitetet och det är vår huvudkanal mot omvärlden. Det är viktigt med synlighet och att mötesplatsen nu är funktionell och modern, säger Anna Lindholm, universitetsdirektör.

Du har redan märkt det, men gu.se ser helt annorlunda ut. Både grafiskt och hur den är uppbyggd. Webbplatsen är gjord för att du som besökare enklare ska hitta det du söker och på ett effektivt sätt kan göra det du vill.

– Som universitet har vi många olika sorters besökare där alla ska känna sig välkomna och kunna hitta vad eller vem de söker, säger Magnus Nielsen, webbstrateg vid Göteborgs universitet.

Så hittar du rätt

Mycket information har flyttats och finns kanske inte på samma plats som du är van vid. Hittar du inte rätt, pröva att söka efter det i vår nya sökfunktion. Där kan du hitta utbildning, forskning, nyheter, evenemang och mycket mer.

Om bara några veckor öppnar ansökningsperioden för vårterminen 2021. En nyhet för dig som funderar på att studera hos oss är att vi har samlat all relevant information på en och samma plats. Under gu.se/studera finns hela vårt kurs- och programutbud samlat. Där hittar du även bland annat råd och guider, kontakt till studievägledare och hur det är att studera i Göteborg.

En webb med många målgrupper

Under gu.se/forskning har vi samlat övergripande information om universitetets forskning. Där finns också reportage där du kan läsa mer om våra forskare. Här kan du också söka bland våra forskningsprojekt.

Är du journalist? Även om mycket är nytt har vi fortfarande ett pressrum för dig där du hittar presskontakter, expertlistor och våra senaste pressmeddelanden.

En webbsida kan ge dig mycket information, förhoppningsvis allt du behöver. Men ibland behöver man kontakta någon och fråga. Webbplatsen är byggd så att det ska vara enklare för dig som besökare att hitta rätt kontaktperson.

Stärker universitetets digitala närvaro

Göteborgs universitet har under fem år arbetat med nya gu.se.

– Det är ett stort åtagande och att nu stå med en ny webb känns fantastiskt. Vi hade inte lyckats lansera detta utan det långa och hårda arbete som både interna och externa medarbetare lagt ner, säger Magnus Nielsen.

Lanseringen av en ny externwebb innebär ett stort steg i stärkandet av Göteborgs universitets digitala närvaro.

– Vi kommer fortsätta att investera både tid och resurser i att bygga en bättre digital upplevelse, för våra besökare, medarbetare och studenter, säger webbstrateg Magnus Nielsen.

– Det känns roligt med lanseringen och den nya webbplatsen är ett steg i att stärka vår digitala närvaro, avslutar Anna Lindholm, universitetsdirektör.

Välkommen till nya gu.se!