Foto: Ketut Subiyanto

Information hjälper unga bostadsköpare fatta bättre ekonomiska beslut

Att man behöver låna i samband med bostadsköp är naturligt, men överskuldsättning där människor lånar för mycket kan få negativa konsekvenser för både individ och samhället. Forskning pekar på att till exempel tydliga bolånetak och insatskrav kan vara viktiga för att hjälpa förstagångsköpare att fatta bättre ekonomiska beslut.

I ett forskningsprojekt har man studerat orsaker till skuldsättning och överskuldsättning bland unga med fokus på bostadslån, vilket är ett stort och ofta ovant beslut för många som ska ta steget in på bostadsmarknaden. Genom en serie webb-baserade experiment har forskarna undersökt hur olika psykologiska mekanismer bidrar till att välja bostäder där lånen riskerar att vara för stora för låntagaren.

-Resultaten visar att det är svårt att ha en korrekt och realistisk idé om hur mycket man har råd med på bostadsmarknaden. Då beloppen är stora blir de även abstrakta för en förstagångsköpare. Detta gjorde att många deltagare i experimenten ofta lät ”konsumtionsönskningar” ta över och valde bostäder som var i dyraste laget med tanke på den inkomst de hade, berättar Jeanette Hauff, universitetsadjunkt i företagsekonomi.

När deltagare i experimenten fick mer konkret information om vad beloppet innebar för deras vardagsekonomi eller fick ett tydligt meddelande om hur mycket de borde köpa för justerade många deltagare sina val till mer lämpliga alternativ. Forskarna såg även att personer med högt finansiellt självförtroende ofta valde att ta större lån än de med lägre självförtroende.

-På ett övergripande plan visar resultaten på att tydliga och konkreta signaler om lämpliga lånebelopp har stor påverkan på låntagares beslutsfattande när de försöker tydliggöra konsekvenser av de stora och abstrakta beloppen. Att skapa regelverk och andra typer av signaler är en viktig uppgift för lagstiftare, men även för banker och kreditinstitut, säger Jeanette Hauff.

Jeanette Hauff berättar mer om forskningsresultaten i radioprogrammet Plånboken