kirurgiska instrument

Tre års längre livslängd – fördelarna med fetmakirurgi lyfts i Sveriges radio

Patienter som genomgått operation mot fetma lever i genomsnitt tre år längre än patienter med övervikt som fått icke-kirurgisk behandling. Det visar en ny studie som presenterades i The New England Journal of Medicine och bygger på uppgifter från över 2000 vuxna patienter som studerats i över tjugo år.

Per-Arne Svensson, professor i medicinsk vetenskap vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Göteborgs universitet.
Foto: Johan Wingborg

Trots att fetmakirurgi visat goda effekter på hälsan och minskad risk att dö i förtid, är det fortfarande bara en minoritet av patienterna som genomgår operation.

Per-Arne Svensson, professor i medicinsk vetenskap vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, är en av forskarna bakom studien. I Sveriges radio P4 fick han chansen att utveckla hur resultatet av studien påverkar människors möjlighet att göra ett informerat val.

”Om man ska ta det här beslutet att genomgå den här behandlingen så måste man veta vad det innebär, och tre års förlängd livslängd är ett ganska enkelt mått att beskriva effekten av behandling. Man får också tänka på att det är massa andra positiva effekter som kommer parallellt med de här vunna åren, framförallt allt vunna år utan sjukdomar som diabetes och liknande.”

Lyssna på intervjun i Sveriges radio

Läs hela studien