Studenter deltog i Svensk Handels Karriärforum

Fyra studenter från Handelshögskolan deltog i Svensk Handels Karriärforum som ägde rum i Stockholm den 11 maj 2015.

Syftet är att ge studenterna möjlighet att lära sig mer om handeln och knyta kontakter för framtida uppsatsarbeten och ett framtida arbetsliv inom handeln.

Studenterna som fick chansen att åka dit var Moa Gustafsson och Josefin Bendén från Logistikprogrammet och Maria Ahlberg och Sofia Mårtensson från masterprogrammet Marketing and Consumption. Det var helt kostnadsfritt för studenterna att delta, Svensk Handel stod för hotellrum och alla aktiviteter under dagen och Centre for Retailing vid Handelshögskolan betalade för resan.

VD-frukost och seminarier - speciellt för studenterna

Förmiddagens program bestod av en VD-frukost och olika seminarier. Studenterna fick möta och lyssna på VD:ar från olika företag bland annat Ingvar Larsson från Lindex, Ayad Al-Saffar från Ur & Penn, Martino Pessina Sverigechef för H&M. De fick också lära sig mer om trender och konsumentbeteende som berör handeln exempelvis om utmaningar med framtidens digitala konsumenter och konsumtionstrender satta i ett beteendevetenskapligt perspektiv.

”Kul att komma nära människor som nått toppen inom storföretag. Blir en annan känsla då man ser dem som helt vanliga människor som pratar om ”gårdagen i ishallen”, eller sin egen studietid.
Moa Gustafsson Logistikprogrammet

”Frukosten var jättebra då ingen kände varandra och man var tvungen att nätverka. Det var också bra att få sitta ner och prata länge med en VD. Vi hann då lära känna henne bättre och kunde ställa relevanta frågor. ”
Josefin Bendén, Logistikprogrammet

En eftermiddag med spännande föreläsningar

Under eftermiddagen fanns möjlighet att vara med på den öppna delen av Svensk Handels årsstämma med föreläsningar av nyckelpersoner inom handeln och politiken på temat Hållbar handel. Bland annat föreläste IKEAs sverigechef Håkan Svedman och näringsminister Mikael Damberg.

Galamiddag och Retail awards

”På kvällen fick vi vara med på Retail Awards som hölls på Cirkus. Först var det mingel där vi kunde träffa och prata med intressanta personer inom handeln. Med bordsplacering så blandas vi studenter med massa olika intressanta människor som man kunde utbyta erfarenheter med och knyta kontakter. Under middagen presenterades vinnarna i olika kategorier som sedan höll inspirerande tacktal.”
Sofia Mårtensson

Studenterna om dagen som helhet

-Det var verkligen en toppendag med Svensk Handel. Vi fick chansen att lyssna till många inspirerande yrkesmän och kvinnor som gav oss en inblick i Handelssverige.
Maria Ahlberg, Marketing and Consumption

- Jag har knutit fler kontakter både med övriga studenter och med personer i näringslivet. En stor fördel när man snart ger sig ut i verkligheten. Rekommenderar definitivt andra att åka! Ett välarrangerat evenemang med många lärdomar och mycket mingel.
Moa Gustafsson Logistikprogrammet

-Överlag tycker jag att dagen var jättebra anordnad! Maten var jättebra, aktiviteterna var lärorika, de andra studenterna var också väldigt roligt att få träffa och lära känna. Vi bytte en del kontaktuppgifter och kommer hålla kontakten i fortsättningen. Det var också ett mycket bra hotell som var bra beläget. Det var jättetrevligt att alla studenter bodde på samma hotell då man kunde samordna och äta frukost tillsammans.
Josefin Bendén Logistikprogrammet

-För mig som snart skall ut i arbetslivet tyckte jag det var viktigt att få inspiration om vad handeln kan erbjuda. Vad jag tar med mig ifrån den här dagen är alla inspirerande samtal och nya kontakter som jag knöt under hela dagen. Det var en väldigt rolig dag som jag gärna hade gjort om.
Sofia Mårtensson, Marketing and consumption