Sommarskolan ges digitalt 2021
Foto: Matilda Wormwood, Pexels

Stort intresse för GU:s första internationella sommarskola

Summer School for Sustainability samlar studenter från hela världen för att under fyra veckor djupdyka i frågor som rör Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen. Många vill delta. Över 800 personer sökte till de 182 platserna.

Den femte juli drar Göteborgs universitets första internationella sommarskola, Summer School for Sustainability, igång. Studenter i Sverige och vid GUs partnerlärosäten utomlands läser tillsammans under fyra veckor.

– Det är roligt att se ett så stort intresse. En internationell sommarskola har efterfrågats av våra partnerlärosäten för att ge fler studenter möjlighet att studera vid Göteborgs universitet. Premiären skulle egentligen varit förra året, men på grund av pandemin fick den skjutas upp ett år. Det blir en helt digital variant i år, säger Annika Larsson, projektledare för sommarskolan.

Hållbarhetstema

Temat är Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen. Fem fakulteter vid universitetet håller i sammanlagt sex kurser med olika inriktningar på temat, och all undervisning sker på engelska.

Att sommarskolan fick ett hållbarhetstema föll sig naturligt, berättar Eva Wiberg, rektor vid Göteborgs universitet.

– Göteborgs universitet har ett långtgående arbete med hållbarhet inom undervisning och forskning, och har skrivit in hållbarhet som ett fokusområde i nya visionen. Vi har rankats högt i Times Higher Educations rankning tre år i rad när det gäller lärosätenas arbete för att uppnå de globala målen. Det här blir ett tillfälle för Göteborgs universitet att visa upp utbildning och forskning, säger hon.

Studenter från hela världen

Studenter från 25 länder läser tillsammans. Av de över åttahundra förstahandssökande har 136 utbytesstudenter och 46 studenter i nationella antagningsomgången fått plats.

Varje student läser en av de sex kurserna hela perioden, och har dessutom möjlighet att delta i ett omfattande program med kringaktiviteter som är öppna för alla sommarskolestudenterna. Kringaktiviteterna består bland annat av gemensamma workshops och föreläsningar om allt från stadsodling, hållbar sophantering och akvaponik till ett möte med filmaren Chadden Hunter som arbetat tillsammans med David Attenborough i 20 år.

– Tanken är att studenterna ska få möjligheter att interagera över kursgränserna, för att skapa nya spännande möten och insikter. Jag hoppas att juli blir årets bästa månad för alla inblandade – studenter, kursansvariga, föreläsare och studentambassadörer, säger Annika Larsson.

Sida på studentportalen

För de antagna studenterna finns nu en sida på studentportalen där all information är samlad.

Du hittar studentportalens sida om Summer School for Sustainability här.

Frågor? Kontakta Annika Larsson på summerschool@gu.se