Stolt samarbetspartner till West Pride

Regnbågsflagga i förgrunden, universitetets huvudbyggnad i bakgrunden

Göteborgs universitet är stolt samarbetspartner till West Pride 2013. Universitetet vill genom sin medverkan stödja arbetet för ett öppet samhälle. West Pride är en kulturfestival som lyfter upp hbtq-personers livssituation i en konst- och kulturkontext. Festivalens syfte är att synliggöra en mångfald av uttryck genom att samordna och arrangera konst och kultur av högsta kvalitet.

Forskning och aktivism – ett panelsamtal

Under festivalen arrangerar Göteborgs universitet och Centrum för genusforskning (GIG) ett panelsamtal om Forskning och aktivism. Samtalet tar sig an forskarens relation till aktivism och sociala rörelser. Hur förehåller sig forskare till aktivism och var går gränsen mellan att forska om sociala rörelser och att faktiskt bli en del utav dem? I panelen finns forskare från skilda vetenskapsområden som delar intresse för normkritik, hbtq-personers livssituation och sociala rörelser.

I panelen medverkar Signe Bremer, Cathrin Wasshede och Eva Borgström, Berit Larsson är moderator.

West Pride i Göteborg

West Pride i Göteborg arrangeras för sjunde året i rad. Festivalens pågår 20 maj–2 juni.