Serverkraschen orsakar fortfarande problem

För varje dag som går är det fler och fler e-postadresser och kalendrar som fungerar igen. Men det dröjer ytterligare en tid innan allt fungerar helt som vanligt.

– Det är mycket allvarligt att vi fortfarande inte har återfått funktionalitet för samtliga. Vi gör allt vi kan och är smärtsamt medvetna om att effekterna av serverkraschen är stora för verksamheten, säger rektor Eva Wiberg.

Fredagen den 18 september inträffade en serverkrasch vid Göteborgs universitet som ledde till att universitetets cirka 12 000 e-postadresser slutade att fungera. Under helgen som följde kunde IT-enheten få igång hälften av dessa. Efter ett omfattande inventeringsarbete konstaterades att av de 6 000 återstående ickefungerande e-postadresserna var 5 000 aktiva och i bruk och därmed behövde återställas.

Anställda vid universitetet använder många olika typer av datorer och system som uppdateras och servas på skilda sätt. Detta gör att det inte finns en lösning som fungerar för alla, vilket gör återställningen både komplicerad och tidskrävande. Universitetets IT-enhet har därför varit tvungna att arbeta med en kombination av automatiska och manuella processer.

Omkring 1 700 konton onåbara

– En grov uppskattning är att det in nuläget är 1 700 konton som inte går att nå. Det innebär alltså att det är färre än 1 700 medarbetare som fortfarande inte kan skicka och ta emot mejl och kalenderbokningar. Bland dessa konton finns även så kallade funktionsadresser som alltså inte är personliga e-postadresser, säger Sören Ehrnberg, IT-chef vid Göteborgs universitet.

Arbetet fortsätter nu med att få igång samtliga aktiva adresser. Fler och fler får tillbaka funktionalitet varje dag, men exakt hur lång tid det kommer att ta är fortfarande svårt att säga.

– Vi på IT-enheten gör allt vi kan för att komma till rätta med driftstörningen. Jag är mycket medveten om att detta orsakar stora problem för verksamheten, säger Sören Ehrnberg.

Ring om du inte får mejlsvar

Du som försöker nå Göteborgs universitet via mejl, var uppmärksam på om du får ett autoreply från postmaster@gu.se i retur. Om du får det har ditt meddelande inte nått fram och den e-postadress du mejlat är fortfarande drabbat av driftstörningen. I dessa fall försök att nå medarbetaren eller funktionen via telefon istället.

Av: Ulrika Lundin