Säkerheten är A och O vid studentresor

Sedan 1990 har Gunnar Samuelsson återkommande rest och arrangerat besök till Israel-Palestina, på senare år med studenter. Tanken är att öka förståelsen för de områden som omtalas i bibeln men också att lära sig mer om konflikten mellan judar och palestinier. – Uppe på Golanhöjden blir man väldigt medveten man hur nära Israel, Syrien, Libanon och Jordanien faktiskt är.

Gunnar SamuelssonDet gäller att förbereda sig noga när man reser med en grupp studenter till ett oroligt land, förklarar Gunnar Samuelsson, universitetslektor i religionsvetenskap.

– Om Utrikesdepartementet avråder åker vi självklart inte. Men UD är så sena med sina rekommendationer att de nästan inte går att använda. Istället gäller det att på förhand stämma av med personer bosatta i området samt under resans gång. Jag gör också väldigt klart för studenterna att jag, som reseledare, är den som bestämmer och att vi följer de regler som finns på de platser vi besöker, oavsett vad vi tycker om dem. Alla studenter är försäkrade, både via GU och via resebyrån, om något skulle hända.

Säkerhetskontrollerna på flygplatsen är rigorösa, påpekar Gunnar Samuelsson.

– För att undvika problem vid mellanlandning tar jag med mig alla studenter i en trupp till gaten, där jag sedan sätter mig. Först därefter släpper jag dem fria att gå på egen hand.

Mångåriga samarbeten

En viktig person under resan är den guide som Gunnar Samuelsson har ett mångårigt samarbete med. På morgonen stämmer de av det aktuella säkerhetsläget i relation till dagens program. Märker de den minsta oro eller spänning bland palestinier eller israeler under pågående exkursioner lägger de om programmet och leder gruppen bort från området. Studenterna märker oftast ingenting utan upplever det som en enkel programändring.

– Guiden har kontakt med både israelisk militär och polis, som samarbetar med palestinsk polis, vilket många kanske inte tror. Men Israel-Palestina har miljoner turister varje år så det är viktigt att säkerheten fungerar på båda sidor.

Ett mål med resan är att ge studenterna en förståelse för hur komplicerad situationen i Israel-Palestina är.

– Det finns alltid fler röster än de som hörs i medierna. Vi brukar exempelvis besöka någon kristen kyrka i Betlehem eftersom studenterna ofta inte har klart för sig hur svårt det är att vara kristen där. Vi träffar också palestinier som berättar om hur det är att leva under ockupation.

Arrangerar på ideell basis

Studenterna får även uppleva människors utsatthet, exempelvis hur det kan kännas när israelisk militär med automatvapen genomsöker bussen, berättar Gunnar Samuelsson.

– Det är viktigt att inte nonchalera riskerna men ibland kan medierna också framställa situationen som värre än den är. Den israeliska militärens brutala framfart sker ofta långt från turistområdena så den drabbar inte oss, annat än i sinnet.

Gunnar Samuelsson har hittills arrangerat studentresorna själv på ideell basis, medan de praktiska arrangemangen görs av en underleverantör till Via Egencia.

– Resor skapar inte sig själva; vill man åka iväg med studenter måste man vara beredd att göra det där lilla extra. Ideellt arbete är ett sätt att hålla nere kostnaderna för studenterna och administrationen. Eftersom jag har varit så många gånger i området och vet väl både vilka platser och personer som passar att besöka blir planeringen enkel. Sedan är det fantastisk roligt att vara med studenterna en sammanhängande tid under nya omständigheter.

Nästa steg är att göra resan till en integrerad del av institutionens teologiska kandidat- och masterprogram.

Text: Eva Lundgren
Bild: Johan Wingborg