Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Så utvecklas den privata konsumtionen - rapport från seminariet 8 februari

Publicerad

Den privata konsumtionen ökar för varje år, men hur ser det ut inom olika konsumtionsområden och vilka är trenderna? Magnus Roos presenterade resultat från den årliga Konsumtionsrapporten på ett frukostseminarium som arrangerades av Centre for Retailing.

Konsumtionen ökar stadigt och 2016 uppgick den till 1889 miljarder kronor. Konsumentens största utgifter är bostad, transporter, livsmedel samt fritid och kultur. Några av de konsumtionsområden som ökat mest sedan 2015 är: Kommunikation; hotell, kaféer och restauranger samt transporter.

Magnus pekade på några konsumtionstrender i Sverige:

  • Vanligare att svensken använder priserbjudanden
  • Vi spenderar mer tid i köpcentrum
  • E-handeln ökar och särskilt när det gäller bygghandel, möbler, sport/fritid och leksaker.
  • Vi handlar presenter till andra i större utsträckning än tidigare
  • Att handla second hand är vanligare
  • Svensken prutar mer än tidigare
  • Det är vanligare att man besöker bar, pub eller restauranger på kvällstid
  • Vanligare att donera pengar till hjälporganisationer

Mer om Konsumtionsrapporten

Ladda ner Konsumtionsrapporten utan kostnad

Magnus Roos är redaktör för Konsumtionsrapporten och kan kontaktas via e-post magnus.roos@cfk.gu.se